ABSTRACT

Purpose: This study explored the satisfaction and teaching efficiency of clinical practice in students who major in speech-language pathology. Through this research, we seek to improve the quality and effective teaching methods in their clinical practice. Methods: The subjects were 135 third- and fourth-year speech-language pathology majors in Daegu and Busan. The questionnaire consisted of 17 general characteristics questions, 25 satisfaction of clinical practice questions, and 35 teaching efficiency of clinical practice questions. Students responded to each item of the survey using a five-point Likert scale. The collected data were analyzed by using SPSS/PC+ver. 20, which determined the frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA, Scheffe test, and Pearson’s correlation coefficients. Results: The satisfaction levels measured 3.89, and the teaching effectiveness was 4.19. The difference in satisfaction of clinical practice and teaching effectiveness based on subjects' characteristics was statistically significant between years, clinical practice of the semester, college life satisfaction, and satisfaction with one's major. There were significant correlations between the teaching effectiveness and the satisfaction of clinical practice. Conclusions: Teaching effectiveness of clinical practice influences the satisfaction of clinical practice. It is necessary to connect clinical practice instructions with satisfaction towards clinical practice to the students. These findings suggest that satisfaction and teaching efficiency of clinical practice should be considered when developing strategies to increase clinical practice performance of students majoring in speech-language pathology.

KEYWORD

Satisfaction, teaching efficiency

REFERENCES(12)open

  1. [jounal] 한지영 / 2011 / 임상실습 교수효율성과 임상실습교육환경이 간호학생의 임상실습수행능력에 미치는 영향 / 기본간호학회지 18 (3) : 365 ~ 372

  2. [jounal] 황하정 / 2012 / 언어재활과 재학생 및 졸업생의 임상관찰 및 임상치료 실습에 대 한 만족도 / 대구보건대학교 논문집 32 : 211 ~ 220

  3. [jounal] 황하정 / 2013 / 대구 보건대학교 언어임상실습실에서 제공하는 언어치료서비스에 대한 부모 만족도 / 대구보건대학교 논문집 33 : 129 ~ 139

  4. [jounal] 권순복 / 2010 / 언어치료학과 학과인증제를 위한 기초 연구 - 교육환경 중심으로 - / 언어치료연구 19 (2) : 1 ~ 23

  5. [jounal] 김금이 / 2014 / 간호대학생의 임상실습 만족도와 임상수행능력과의 관계 / 한국콘텐츠학회 논문지 14 (10) : 885 ~ 896

  6. [jounal] 김정숙 / 2006 / 임상실습교육의 교수효율성과 임상실습만족도에 관한 상관성 연구 / 대한치과기공학회지 28 (1) : 121 ~ 142

  7. [jounal] 김진경 / 2004 / 작업치료학과 교수를 대상으 로 한 임상실습에 관한 연구 / 대한작업치료학회지 12 (2) : 91 ~ 103

  8. [jounal] 오혜승 / 2013 / 일부 치위생과 학생들의 임상실습교육 시 임상실습지도자의교수효율성 및 임상실습만족도에 관한 연구 / 한국치위생학회지 13 (5) : 777 ~ 786

  9. [jounal] 성환경 / 2007 / 치기공과 학생의 임상실습 만족도와 교수 효율성과의 상관관계 연구 / 대한치과기공학회지 29 (1) : 59 ~ 72

  10. [jounal] 신경림 / 1999 / 임상간호 실습교육의 교수효 율성 연구 / 교과교육학연구 3 (1) : 289 ~ 317

  11. [thesis] 유영환 / 1997 / 간호전문대학 임상실습교육의 교수효율성에 대한 연구

  12. [jounal] 윤지혜 / 2013 / 언어치료 전공 학생들의 언어재활실습에 대한 만족도 및 인식 / 언어치료연구 22 (4) : 251 ~ 270