초록

The purpose of this study was to investigate the competitive positions of major beer brands(i.e., Hite, Cass, Max, Golden Larger, Asahi, Budweiser, and Heineken). In doing so, this study utilized five important beer selection attributes (taste, price, design, brand image, and proof). It identified the current positions of seven beer brands in the perception of college students. This study utilized a self-administered questionnaire for data collection and a multidimensional scaling was performed to visualize positions of the beer brands. In terms of the importance of the selection attributes, taste was the most critical followed by price, brand image, proof, and design. The results of positioning analysis showed that positions of domestic beer brands (i.e.,Hite, Cass, Max, and Golden Larger) are close. Also, positions of Budweiser and Heineken were close. On the other hand, it was found that Asahi had a unique position in comparison to other beer brands. Implications are discussed in the conclusion section.

키워드

Beer, Brand positioning, Perceptual map, Multi-dimensional scaling

참고문헌(40)open

  1. [학술지] 공기열 / 2002 / 방한 일본인 관광객의 개인가치에 따른 호텔선택속성의 차이연구 / 관광레저연구 14 (3) : 213 ~ 228

  2. [학술지] 김기란 / 2010 / 선택속성에 따른 에스프레소 커피 전문점의 포지셔닝에 관한 연구 / 한국조리학회지 16 (3) : 66 ~ 75

  3. [학위논문] 김명주 / 2006 / 위스키 선택속성이 구매행동에 미치는 영향 : 서울시내 특1급 호텔을 중심으로

  4. [학술지] 김미주 / 2013 / 뉴욕시의 레스토랑 포지셔닝을 통한 한식당의 글로벌 마케팅 방안 연구- ZAGAT magazine의 Hip 레스토랑 유형별 분석 - / 한국외식산업학회지 9 (2) : 107 ~ 118

  5. [학술지] 김양희 / 2014 / 브랜드개성을 위한 맥주패키지디자인의 색채이미지 연구-국내⋅외 맥주 브랜드를 중심으로- / 한국디자인문화학회지 20 (1) : 169 ~ 181

  6. [학위논문] 김영찬 / 2003 / 외식산업 선택속성을 통한 포지셔닝에 관한 연구 : 서양식 프렌차이즈 패밀리레스토랑을 중심으로

  7. [학술지] 김홍범 / 2007 / 소비자의 라이프스타일이 맥주 선택속성에 미치는 영향 / 관광레저연구 19 (3) : 187 ~ 204

  8. [인터넷자료] 머니투데이 / 국산맥주, 때로는 모험이 필요하다

  9. [학술지] 박기용 / 2006 / 다차원척도법을 이용한 외식기업 경쟁요인 비교분석에 관한 연구 / 외식경영연구 9 (4) : 93 ~ 115

  10. [학술지] 박문수 / 2014 / 패키지 색채디자인에 나타난 제품연관성과 차별화 시각에 관한 국제적 차이분석 -2013년 국내외의 맥주 캔 중심으로- / 조형미디어학 17 (2) : 51 ~ 62

  11. [인터넷자료] 서울경제 / 수입맥주 열전! 버드와이저 vs 아사히 vs 하이네켄

  12. [인터넷자료] 시사위크 / 오비ㆍ하이트 맥주 “술 취해 비틀비틀”…지난해 영업이익 곤두박질

  13. [학위논문] 염진철 / 2004 / 외식상품의 리포지셔닝을 위한 이미지 분석

  14. [인터넷자료] 오비맥주 / 역사관

  15. [학술지] 우이식 / 2013 / 복합커피전문점의 서비스품질, 브랜드이미지와 고객충성도의 영향관계 / 한국외식산업학회지 9 (2) : 45 ~ 58

  16. [학술지] 이상미 / 2013 / 커피 전문점의 브랜드 이미지, 브랜드 태도, 충성도간의 구조적 관계 / 한국외식산업학회지 9 (3) : 55 ~ 65

  17. [학위논문] 이홍석 / 2014 / AHP기법을 이용한 맥주제품에 대한 소비자만족 우선순위도출에 관한 연구

  18. [단행본] 이훈영 / 2013 / SPSS를 이용한 데이터분석 / 청람

  19. [학술지] 장영무 / 2013 / 카스와 하이트의 차이는 무엇인가? : 한국 맥주 브랜드 개성 척도 개발을 중심으로 / 상품학연구 31 (2) : 1 ~ 13

  20. [학술지] 정유경 / 2011 / 베이커리 카페의 인지된 유사성과 선호속성에 의한 포지셔닝 맵 / 외식경영연구 14 (3) : 69 ~ 90

  21. [인터넷자료] 조선닷컴 / 수입맥주 전쟁 시작됐다

  22. [인터넷자료] 조선비즈 / PEF 나간 뒤 기세 꺾인 1등...맥주시장의 판도가 흔들린다

  23. [학술지] 조시영 / 2014 / 커피전문점 선택속성에 따른 프랜차이즈 커피브랜드 포지셔닝 분석 - 부산지역을 중심으로 - / 관광연구 28 (6) : 113 ~ 135

  24. [학술지] 조종표 / 2014 / 소비자의 맥주 맛 선호 요인과 태도 변화:국내 소비자의 해외 맥주 선호 현상을 중심으로 / 외식경영연구 17 (3) : 7 ~ 30

  25. [학위논문] 주춘렬 / 2002 / 맥주제품의 구매만족에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  26. [인터넷자료] 중앙일보 / (지금 한국에선) 수입 맥주 3병중 1병은 일본산

  27. [학술지] 지계웅 / 2014 / 패밀리레스토랑의 브랜드이미지가 브랜드확장 및 행동의도에 미치는 영향 / 관광연구저널 28 (1) : 117 ~ 129

  28. [인터넷자료] 하이트진로 / 연혁

  29. [학술지] 한국주류산업협회 / 2011 / 2010년 국내 주류시장동향 / 주류산업 107 : 22 ~ 29

  30. [인터넷자료] M이코노미뉴스 / 맥주에 빠진 대한민국

  31. [단행본] Aaker, D. A / 1991 / Managing brand equity / The Free Press

  32. [학술지] Aquilani, B / 2015 / Beer choice and consumption determinants when craft beers are tasted: An exploratory study of consumer preferences / Food Quality and Preference 41 : 214 ~ 224

  33. [학술지] Cai, A / 2002 / Cooperative branding for rural destinations / Annals of Tourism Research 29 (3) : 720 ~ 742

  34. [학술지] Diamantopoulos, A / 2011 / The relationship between country-of-origin image and brand image as drivers of purchase intentions: A test of alternative perspectives / International Marketing Review 28 (5) : 508 ~ 524

  35. [단행본] Keller, K. L / 2008 / Strategic brand management:Building, measuring, and managing brand equity (3rd ed.) / Prentice Hall

  36. [학술지] Keller, K. L / 2006 / Brands and branding: Research findings and future priorities / Marketing Science 25 (6) : 740 ~ 759

  37. [학술지] Kim, D. J / 2007 / A perceptual mapping of online travel agencies and preference attributes / Tourism Management 28 (2) : 591 ~ 603

  38. [단행본] Ries, A / 2000 / Positioning: The battle for your mind / McGraw-Hill

  39. [학술지] Speece, M. W / 1994 / Imported beer in the Hong Kong market / British Food Journal 96 (1) : 10 ~ 18

  40. [학술지] Qu, W / 2006 / The influence of retailer reputation on store patronage / Journal of Retailing and Consumer Services 13 (3) : 221 ~ 230