ABSTRACT

The purpose of this study was to investigate the effects of bilateral movement training using virtual reality programs (Nintendo WII) on upper limb function, visual perception development, and grip strength of children with cerebral palsy. The present study was conducted with five participants (recruited in S rehabilitation center in Seoul, aged 10-12 years; three males, two females; brain lesions classification level: five at level Ⅰ). Five participants with cerebral palsy were provided with bilateral movement training for 40 minutes, twice a week during two months using Nitendo WII. The tasks were performed by both superior and inferior arms griping a controller and moving synchronously (WII Sports, Boxing). To evaluate the effectiveness of bilateral movement training using virtual reality programs, participants were evaluated by Box and Block Test (BBT), Korean Developmental Test of Visual Perception (K-DTVP-2), and grip strength (TKK-5401). Improvement was found in the BBT and K-DTVP-2 score of participants before and after the bilateral movement training using virtual reality programs. Specifically, two participants improved BBT score whereas three participants improved K-DTVP-2 score. Through this study, the result showed that bilateral training using virtual reality program improved participants' upper limb function and visual perceptual coordination development. Since nature of the disability does not always allow children to engage in exercise or physical activity in a land based exercise format, virtual reality program can provide an excellent option for those who have limitation in mobility such as those with cerebral palsy.

KEYWORD

Virtual Reality Program, Cerebral Palsy, Bilateral Movement, Upper Function

REFERENCES(17)open

  1. [jounal] 강유석 / 2011 / 비디오 게임을 이용한 가상현실 운동프로그램이 뇌성마비 학생의 기능성 운동능력, 시지각능력 및 균형능력에 미치는 영향 / Journal of exercise rehabilitation 7 (4) : 79 ~ 89

  2. [jounal] 김대환 / 2013 / 가상현실 비디오 게임 운동이 뇌성마비 아동의 균형과 대동작에 미치는영향 : 단일사례연구 / 한국신경재활학회지 3 (1) : 9 ~ 16

  3. [jounal] 김주홍 / 2011 / 가상현실 게임을 이용한 훈련이 뇌졸중환자의 기능회복에 미치는 영향 / 대한작업치료학회지 19 (3) : 101 ~ 114

  4. [jounal] 변은진 / 2005 / 편측 뇌성마비 아동의 양손 협응향상을 위한 집중적 양손활동훈련에 관한체계적 고찰 / 신경재활치료과학 4 (1) : 7 ~ 17

  5. [thesis] 신지원 / 2012 / 가상현실 프로그램이 뇌성마비 아동의 눈-손 협응력에 미치는 영향

  6. [jounal] 송창호 / 2011 / 비디오 게임을 기반으로 한 가상현실 훈련이 뇌졸중 환자의 상지기능, 상지근력, 시지각기능에 미치는 영향 / 특수교육재활과학연구 50 (1) : 155 ~ 180

  7. [jounal] 박채희 / 2009 / 장애아동 생활체육교실의 운영 및 체험에 관한 사례연구 / 한국특수체육학회지 17 (2) : 143 ~ 167

  8. [jounal] 이승민 / 2009 / 양측성 단일 운동 훈련이 만성 뇌졸중 노인의 상지기능회복과 대뇌 운동피질 활성화에 미치는 영향 / 한국스포츠심리학회지 20 (1) : 1 ~ 14

  9. [book] 여광응 / 2003 / 시지각 훈련 프로그램 / 한국학술정보

  10. [jounal] 정유진 / 2012 / 임상미술치료가 경직형 뇌성마비 아동의 시지각과 상지기능에 미치는 영향 / 임상미술치료학연구 7 (1) : 41 ~ 54

  11. [thesis] 정한상 / 2000 / 상지훈련프로그램이 뇌성마비아의파지기능과 조작기능에 미치는 영향

  12. [jounal] 한지혜 / 2010 / 전자게임을 이용한 가상현실프로그램이 경직성 뇌성마비 아동의 균형과 일상생활활동에 미치는 영향 / 한국콘텐츠학회 논문지 10 (6) : 480 ~ 488

  13. [book] Creswell, J. W. / 2013 / Research design:Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches / Sage publications

  14. [book] Fess, E. E. / 1981 / Clinical assessment recommendation / American Society of Hand Therapists

  15. [jounal] Jacobson, L / 1998 / Nystagmus in periventricular leukomalacia / British journal of Ophthalmology 82 : 1026 ~ 1032

  16. [jounal] Mathiowetz, V. / 1985 / Adult norms for the box and block test of manual dexterity / The American Journal of Occupational Therapy 39 (6) : 386 ~ 391

  17. [jounal] Yu, J. / 2012 / Effects of modified constraint-induced movement therapy on hand dexterity, grip strength and activities of daily living of children with cerebral palsy : A randomized control trial / Journal of Physical Therapy Science 24 (10) : 1029 ~ 1031