ABSTRACT

This study examined the influences of social support (family, school teacher, peer, and teacher of community child center) on children’s ego-resilience in community child centers, especially focusing on the relative and moderating effect of community child center teacher's support by using hierarchial regression analyses. From 15 different community child centers, 194 children in 3rd-6th grade participated in this study. The results showed that only economic status perceived by children among background variables had the statistically significant impact on ego-resilience at the first step of regression analyses. At the second step with three social support variables(family, school teacher, and peer) included in the regression model, all the support variables were statistically significant on ego-resilience of children. When community child center teacher‘s support was analyzed in the third and forth regression models, its significant effect on ego-resilience as well as moderating effect with family support was found. This finding signifies the important role of center teacher’s support in forming children’s resilient attitude. Interestingly, its impact strengthened when family support was high, confirming the significance of the consistent support from in and out of family. A few suggestions were made about the future research on community child care centers.

KEYWORD

Social Support, Child Community Center, Ego-resilience, Moderating effect

REFERENCES(68)open

  1. [jounal] 강희경 / 2005 / 가족의 건강성과 학령기 아동의 자아탄력성 / 한국가정관리학회지 23 (3) : 93 ~ 102

  2. [thesis] 고근종 / 2006 / 저소득 가정 아동의 사회적 지지, 자아탄력성 및 학교생활 적응의 관계

  3. [thesis] 고선주 / 2010 / 저소득가정의 환경적 지지가 아동의 정서·행동문제에 미치는 영향

  4. [thesis] 高恩貞 / 1997 / 애착유형에 따른 자아탄력성과 사회적 지지가 우울에 미치는 영향

  5. [jounal] 구인회 / 2005 / 빈곤의 동태적 분석: 빈곤지속기간과 그 결정요인 / 한국사회복지학 57 (2) : 351 ~ 374

  6. [thesis] 권지혜 / 2006 / 아동의 자아탄력성의 설명요인에 관한 연구

  7. [jounal] 김광혁 / 2007 / 가족의 사회경제적 배경이 청소년기 아동의 학업성취도 발달궤적에 미치는 영향 - 잠재성장모형을 적용하여 - / 아동학회지 28 (5) : 127 ~ 141

  8. [thesis] 김미화 / 2003 / 대학생의 자아탄력성과 가족응집성 및 적응성과의 관계

  9. [jounal] 김민성 / 2012 / 중고등학교 시기 교사-학생관계, 교우관계의 종단적 변화가 자기결정성에 미치는 영향 / 교육심리연구 26 (2) : 429 ~ 459

  10. [thesis] 김선미 / 2006 / 지역아동센터 이용 아동의 학교생활적응과 관련요인

  11. [thesis] 김수정 / 2008 / 지역아동센터 아동의 부모에 대한 애착이 자아탄력성에 미치는 영향

  12. [jounal] 김양이 / 2007 / 지역아동센터 아동의 자아존중감에 관한 연구 / 임상사회사업연구 4 (3) : 61 ~ 89

  13. [thesis] 김연정 / 2010 / 지역아동센터 이용아동의 변화에 관한 질적 사례연구 : 지역아동센터 교사의 관점을 중심으로

  14. [thesis] 김용희 / 2009 / 지역아동센터에서의 문화적 경험에 관한 연구

  15. [thesis] 김지영 / 2008 / 초등학생이 지각한 자아탄력성, 주관적 안녕감과 스트레스 지각수준 및 대처양식과의 관계

  16. [jounal] 김현주 / 2010 / 사회적 지지가 지역아동센터 이용 빈곤아동의 학교적응에 미치는 영향 / 청소년학연구 17 (12) : 211 ~ 233

  17. [thesis] 문형미 / 2008 / 지역아동센터의 만족도에 관한 연구 : 아동, 보호자를 중심으로

  18. [thesis] 민경화 / 2000 / 빈곤가족 아동의 심리사회적 특성에 관한 연구 : 영구임대 아파트 지역과 일반 빈곤 지역 아동과의 비교를 중심으로

  19. [thesis] 박복희 / 2012 / 지역아동센터 교육환경이 아동의 자기효능감에 미치는 영향

  20. [thesis] 박순정 / 2006 / 지역아동센터 이용아동의 자기효능감 연구

  21. [jounal] 박순주 / 2012 / 긍정적 부모양육태도, 자아탄력성, 자기조절학습이 빈곤아동의 학교생활적응에 미치는 영향 / 청소년학연구 19 (12) : 113 ~ 135

  22. [thesis] 박유미 / 2010 / 저소득 아동의 사회적 지지가 자아탄력성 및 사회성에 미치는 영향 : 지역아동센터 아동 중심으로

  23. [thesis] 박지원 / 1985 / 사회적 지지 척도 개발을 위한 일 연구

  24. [jounal] 박태정 / 2010 / 지역아동센터는 어떻게 운영되고 있는가? -지역아동센터의 운영경험에 관한 질적연구- / 한국아동복지학 (33) : 75 ~ 109

  25. [thesis] 박혜영 / 2008 / 지역아동센터의 운영실태 및 활성화 방안 연구 : 충북지역을 중심으로

  26. [thesis] 성선진 / 2010 / 청소년의 학교생활 적응 관련요인의 인과적 관계 분석

  27. [confproc] 신현중 / 2008 / 수도권 빈곤 아동가구 특성 분석 / 한국지방자치학회 춘계학술대회

  28. [jounal] 안도희 / 2008 / 자율성 지지, 기본적 욕구 및 심리적 안녕감 간의 관계 / 청소년학연구 15 (5) : 315 ~ 338

  29. [thesis] 梁敦圭 / 1998 / 父母葛藤과 社會的 支持가 靑少年의 憂鬱과 非行에 미치는 影響

  30. [thesis] 어주경 / 1999 / 저소득층 가족의 경제적 어려움이 아동의 자존감에 미치는 영향

  31. [jounal] 오승환 / 2006 / 저소득층 청소년의 심리사회적 적응 결정요인 : 적응유연성 요인의 탐색 / 한국아동복지학 (21) : 181 ~ 205

  32. [thesis] 오혜진 / 2011 / 빈곤가정 아동이 지각한 사회적 지지와 자아탄력성이 학교적응에 미치는 영향

  33. [jounal] 유수복 / 2011 / 학교적응유연성 유형에 따른 이용 아동의 세분화(동질적) 집단 특성연구- 지역아동센터 이용 만족도가 학교적응유연성에 미치는 영향을 중심으로 - / 한국사회복지학 63 (4) : 109 ~ 130

  34. [thesis] 유영희 / 2002 / 빈곤지역 공부방 활성화 방안 : 성남 구시가지 민간공부방을 중심으로

  35. [thesis] 이상희 / 2007 / 지역아동센터 경험이 아동의 자기효능감에 미치는 영향

  36. [jounal] 이훈 / 2008 / 지역아동센터가 저소득층 아동의 자아존중감에 미치는 영향. 홍성군 아동을중심으로 / 사회과학연구 14 (1) : 163 ~ 188

  37. [thesis] 전혜연 / 2005 / 저소득가정 아동들의 지역아동센터(공부방) 이용 만족도에 관한 연구

  38. [jounal] 정은청 / 2009 / 만화기법을 이용한 집단미술치료가 정서장애아동의 대인관계향상과 공격성 감소에 미치는 영향. 지역아동센터 아동을 중심으로 / 한국예술치료학회지 9 (1) : 39 ~ 61

  39. [report] 정익중 / 2006 / 지역아동센터 운영성과 분석에 따른 운영모델 개발 및 발전방안 모색

  40. [jounal] 정지영 / 2011 / 청소년의 기질, 가족건강성, 사회적 지지가 자아탄력성에 미치는 영향 / 한국가정과교육학회지 23 (1) : 37 ~ 51

  41. [jounal] 조한익 / 2011 / 초등학생의 심리적 안녕감에 영향을 미치는 사회적 지지, 희망, 우울증 및 학업성취도의 구조적 관계 분석 / 교육심리연구 25 (1) : 153 ~ 174

  42. [report] 지역아동센터중앙지원단 / 2013 / 전국 지역아동센터 실태조사 보고서

  43. [jounal] 최은희 / 2008 / 지역아동센터 이용아동의 경험에 관한 연구 / 아동과 권리 12 (2) : 135 ~ 159

  44. [thesis] 최진아 / 1996 / 아동이 지각한 사회적 지지와 적응 능력

  45. [thesis] 하정민 / 2006 / 빈곤아동의 학습동기에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 지역아동센터 요인을 중심으로

  46. [thesis] 하현주 / 2007 / 중학생이 지각한 사회적 지지와 자아탄력성이 학교생활적응에 미치는 영향

  47. [thesis] 한미현 / 1996 / 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제

  48. [jounal] 허유성 / 2014 / 중학교 학습장애 위험군 학생의 정서·행동문제 수준과 학교환경변인의 영향 / 특수아동교육연구 16 (4) : 215 ~ 242

  49. [jounal] 황혜원 / 2014 / 이웃환경특성이 저소득아동의 자아탄력성에 미치는 영향-가족과정요인의 매개효과를 중심으로- / 사회복지연구 45 (4) : 121 ~ 142

  50. [jounal] Block, J. / 1996 / IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness / Journal of Personality and Social Psychology 70 : 348 ~ 361

  51. [jounal] Boxer, P. / 2013 / Coping With Violence A Comprehensive Framework and Implications for Understanding Resilience / Trauma, Violence, & Abuse 14 (3) : 209 ~ 221

  52. [jounal] Brooks-Gunn, J. / 1997 / The effects of poverty on children / The Future of Children 7 : 55 ~ 71

  53. [jounal] Cobb, S. / 1976 / Social support as a moderator of life stress / Psychometric Medicine 38 : 300 ~ 314

  54. [jounal] Cicchetti, D. / 2000 / Social policy implications of research in developmental psychopathology [Special Issue] / Development and Psychopathology 12 (4) : 551 ~ 885

  55. [jounal] Davis, H. A. / 2003 / Conceptualizing the role and influence of student-teacher relationships on children's social and cognitive development / Educational Psychologist 38 (4) : 207 ~ 234

  56. [jounal] Furman, W. / 1985 / Children’s perceptions of the personal relationship in their social networks / Development Psychology 21 (6) : 1024 ~ 1061

  57. [book] Gage, N. / 1978 / The scientific basis of the art of teaching / Teachers College Press

  58. [jounal] Garcia-Reid, P. / 2005 / School engagement among Latino youth in an urban middle school context valuing the role of social support / Education and Urban Society 37 (3) : 257 ~ 275

  59. [book] Harter, S. / 1985 / Manual for the social support for children / Denver University of Denver

  60. [book] Herrenkohl, T. I. / 2011 / Violence in context: Current evidence on risk, protection, and prevention / Oxford University Press : 92 ~ 108

  61. [jounal] Herrenkohl, T. I. / 2013 / Person–environment interactions and the shaping of resilience / Trauma, Violence, & Abuse 14 (3) : 191 ~ 194

  62. [book] Huston, A. C. / 1991 / Children in poverty / Cambridge University Press

  63. [book] Kahn, R. L. / 1980 / Life Span Development and Behavior / Academic Press : 253 ~ 286

  64. [jounal] Karademas, E. C. / 2006 / Self-efficacy, social support and well-being: The mediating role of optimism / Personality and Individual Differences 40 (6) : 1281 ~ 1290

  65. [jounal] Lynch, M. / 1997 / Children's relationships with adults and peers : An examination of elementary and junior high school students / Journal of School Psychology 35 (1) : 81 ~ 99

  66. [jounal] Muller, C. / 2001 / The role of caring in the teacher-student relationship for at-risk students / Sociological Inquiry 71 (2) : 241 ~ 255

  67. [book] Rothbart, M. K. / 2006 / Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development / Wiley : 99 ~ 166

  68. [jounal] Taylor, Z. E. / 2013 / The relations of ego-resiliency and emotion socialization to the development of empathy and prosocial behavior across early childhood / Emotion 13 (5) : 822