ABSTRACT

Some people want to show themselves and hope to be recognized as special, while others want to be less noticeable to others. Each individual's propensity in this respect can be analyzed through how they express themselves in clothing and cosmetics, and how they will act in a given condition can be thence predicted. This study investigated influence of self-monitoring and narcissism on clothing involvement, cosmetics involvement, clothing purchasing behavior, and cosmetics purchasing behavior. Data from 392 consumers were analyzed. Results indicated that self-monitoring and narcissism had significant influence on both clothing involvement and cosmetics involvement. Self-monitoring had significant influence on clothing purchasing frequency and cost. However, narcissism had significant influence on clothing purchasing cost but not frequency. Self-monitoring did not have significant influence on cosmetics involvement, while narcissism did. Involvement in cosmetic products had significant influence on both purchase frequency and cost. Given the findings, marketers should consider consumers' narcissism and self-monitoring characteristics according to the target product category.

KEYWORD

Self-Monitoring, Narcissism, Involvement

REFERENCES(41)open

  1. [jounal] 강혜원 / 1992 / 자기모니터링과 의복태도 및 유행의사선도력의 관련 연구 / 생활과학회지 6

  2. [jounal] 고애란 / 1995 / 남성정장의 의복단서와 관찰자의 자기모니터링이 직업적합성 지각에 미치는 영향 / 대한가정학회지 33 (1)

  3. [jounal] 구양숙 / 1996 / 의복관여도에 따른 의복행동에 관한 연구 / 한국생활과학회지 5 (2)

  4. [jounal] 김유성 / 2009 / 자기애 성향에 따른 집단별 외모관심도 및 미용행동에 관한 연구 / 한국의류산업학회지 11 (5) : 808 ~ 817

  5. [thesis] 김해정 / 2004 / 외모 관리 : 자기애적 성격성향과 신체

  6. [thesis] 김해정 / 2008 / 자기애 성향에 따른 외모관여도 및 의복소비가치에 관한 연구

  7. [thesis] 류은정 / 1991 / 의복 관여도에 따른 의복 구매행동에 관한 연구 : 서울시내 여대생을 중심으로

  8. [thesis] 류진한 / 2011 / 신제품광고의 소구유형에 따른 광고 정보처리 과정에 관한 연구 : 자기감시와 사전지식 수준에 따른 영향력 차이 중심

  9. [jounal] 박은정 / 2010 / 여대생의 자기애적 성격과 자아존중감이 외모 관리 행동에 미치는 영향 / 복식문화연구 18 (4) : 717 ~ 730

  10. [jounal] 박현주 / 2011 / 과시소비성향에 따른 패션과 뷰티관여도 / 한국의류학회지 35 (1) : 77 ~ 88

  11. [jounal] 백경진 / 2004 / 화장품 구매행동과 영향 변인 연구 -의복관여도, 연령, 얼굴만족도를 중심으로- / 한국의류학회지 28 (11) : 1372 ~ 1383

  12. [thesis] 서은혜 / 2012 / 자기애성향, 신체의식과 외모관리행동 및 화장의 심리적 효용의 관계 연구

  13. [jounal] 서현석 / 2012 / 소비자의 의사결정성향과 자기 감시성이 가격 지각행동에 미치는 영향 / 한국심리학회지: 소비자·광고 13 (2) : 283 ~ 305

  14. [jounal] 신동주 / 2007 / 여대생 집단에서 내현적 자기애, 부정적 평가에 대한 두려움, 신체상 만족도가 마르고자 하는 욕구에 미치는 영향 / 한국심리학회지: 건강 12 (1) : 77 ~ 94

  15. [jounal] 양윤 / 2005 / 자기 일치성, 자기 감시 및 사용 상황이 상표 선호에 미치는 영향 / 한국심리학회지: 소비자·광고 6 (1) : 43 ~ 67

  16. [jounal] 이명희 / 2000 / 자기모니터링, 인구통계학적 변인과 화장품 구매행동 및 사용에 관한 연구 / 복식문화연구 8 (5)

  17. [thesis] 이수희 / 2011 / 유기농 색조화장품 관여도에 따른 소비자구매행동 연구

  18. [jounal] 이영선 / 2000 / 의복중요성 지각과 의복관여 : 가치, 유행의사선도력 및 쇼핑행동과 관련지어 / 한국의류학회지 24 (4)

  19. [jounal] ∙ 이영선 / 2000 / 의복중요성 지각과 의복관여 / 한국의류학회지 24 (4)

  20. [jounal] 이원희 / 2005 / 자기애와 다차원적 완벽주의의 관계 / Korean Journal of Clinical Psychology 24 (1) : 19 ~ 36

  21. [thesis] 이중민 / 2011 / 화장관여도 요인에 따른 집단 분류별 유행선도력 및 화장품의 구매행동

  22. [jounal] 이지영 / 2011 / 자기모니터링과 자기의식이 화장 태도에 미치는 영향 / 복식문화연구 19 (4) : 766 ~ 779

  23. [jounal] 이혜정 / 2011 / 화장관심도와 정보탐색이 여고생의 화장행동에 미치는 영향 / 한국인체미용예술학회지 12 (1) : 65 ~ 84

  24. [jounal] 임경복 / 2006 / 의복관여도에 따른 쇼핑가치와 의복쇼핑성향의 관계 / Family and Environment Research 44 (4) : 65 ~ 74

  25. [jounal] 황연순 / 2009 / 소비자의 自己愛 성향과 화장품 쇼핑성향과의 관계 / 한국의류산업학회지 11 (2) : 326 ~ 336

  26. [jounal] 황연순 / 2011 / 나르시시즘성향에 따른 소비자유형과 의류제품 및 화장품 소비가치 / 한국의류산업학회지 13 (3) : 364 ~ 372

  27. [jounal] 황연순 / 2010 / 소비자의 나르시시즘성향과 의류제품추구혜택 / 한국의류산업학회지 12 (3) : 338 ~ 346

  28. [jounal] Antil / 1984 / Conceptualization and Operationalization of Invol vement / Advances in Consumer Research 11 (1)

  29. [jounal] Cass / 2001 / Consumer Self-Monitoring, Materialism and Inv olvement in Fashion Clothing / Australasian Marketing Journal 9 (1)

  30. [book] Hoyer, Maclnnis / 2012 / Consumer behavior / Centennial Learning

  31. [book] Kaiser / 2007 / The Social Psychology of Clothing / Macmillan

  32. [book] Kernberg / 1985 / Borderline Conditions and Pathological Narc issism / Jason Aronson

  33. [jounal] Raskin, Novacek / 1991 / Self Esteem, and Defensive Self Enhancement / Journal of Personalit y 59 (1)

  34. [jounal] Raskin / 1988 / A Principal-Components Analysis of t he Narcissistic Personality Inventory and Further Evid ence of Its Construct Validity / Journal of Personality a nd Social Psychology 54 (5)

  35. [jounal] Sedikides / 2007 / The I That Buys : Na rcissists as Consumers / Journal of Consumer Psycholo gy 17 (4)

  36. [jounal] Shavitt / 1992 / Attitude Functions in Adverti sing / Journal of Consumer Psychology 1 (4)

  37. [jounal] Slama / 1987 / Validating the SOR Paradigm for Consumer Involvement with a Convenience Good / Jour nal of the Academy of Marketing Science 15 (1)

  38. [jounal] Snyder / 1974 / Self-monitoring of Expressive Behavior / Jour nal of Personality and Social Psychology 30 (4)

  39. [jounal] Snyder / 1985 / Appeals to Image and Claims about Quality / Journal of Personality and Social Psychology 49

  40. [jounal] Snyder / 1986 / On the Nature of Self-Monitorin g / Journal of Personality and Social Psychology 51 (1)

  41. [jounal] Snyder / 1983 / Choosing Friends as Activity Partners / Journal of Personality and Social Ps ychology 45 (5)