ABSTRACT

The purpose of this study is to verify qualitatively and quantitatively practitioners’ perceptions of functions and roles of community child center which plays a pivotal role in afterschool care in Korea. To achieve its purposes, we investigate environments, services, workers, service users, and delivery systems of community child center. As a result, 4 types of perception of community child center(service integration-oriented type focusing on professional workers, care-oriented type based on child care center's physical environment, delivering service-oriented type working in collaboration with schools, and individual case management-oriented type) were examined. These results were also classified into two categories. One focused on the importance of workers and supports for service environments. The other focused more on the functions of community child center to find commonality and originality in other afterschool care systems. This study can be valuable in understanding practitioners’ different perception on functions and roles of community child center which have not yet been confirmed statistically. The results allow us to apply diverse practitioners’ perceptions to the practice, and to elicit discussions regarding improved practice directions for managing community child center. It also can provide useful baseline data in policy decisions and enforcement.

KEYWORD

afterschool care, community child center, functions and roles in afterschool care, Q Methodology, types of perception

REFERENCES(44)open

  1. [jounal] 구은미 / 2010 / 지역아동센터 프로그램 질과 전문성에 관한 교사의 인식 / 아동교육 19 (2) : 5 ~ 15

  2. [jounal] 김선숙 / 2013 / 지역아동센터의 사례관리가 아동방임 감소에 미치는 효과 / 학교사회복지 24 : 181 ~ 195

  3. [book] 김순은 / 2007 / Q방법론과 사회과학 / 금정

  4. [book] 김헌수 / 2000 / Q방법론 / 교육과학사

  5. [book] 김흥규 / 1990 / Q방법론의 이해와 적용 / 서강대 언론문화연구소

  6. [book] 김흥규 / 2008 / Q 방법론- 과학철학, 이론, 분석 그리고 적용 / 커뮤니케이션북스

  7. [jounal] 노혁 / 2003 / 빈곤계층 밀집지역 청소년공부방의 실태와 역할 재조명 / 청소년복지연구 5 (2) : 17 ~ 32

  8. [jounal] 민혜연 / 2007 / 지역아동센터 평가도구개발 연구 / 방과후지도연구 4 (1) : 37 ~ 63

  9. [jounal] 박태정 / 2010 / 지역아동센터는 어떻게 운영되고 있는가? -지역아동센터의 운영경험에 관한 질적연구- / 한국아동복지학 (33) : 75 ~ 109

  10. [report] 박현선 / 2012 / 2012 전국지역아동센터 평가 결과 보고

  11. [jounal] 변숙영 / 2010 / 지역아동센터 종사자의 직무인식도에 관한 연구 / 청소년복지연구 12 (4) : 23 ~ 41

  12. [jounal] 변숙영 / 2007 / DACUM법에 의한 지역아동복지사 직무분석에 관한 연구 / 직업교육연구 26 (3) : 187 ~ 207

  13. [report] 보건복지부 / 2012 / 2013 지역아동센터 운영매뉴얼

  14. [jounal] 서혜전 / 2007 / 지역아동센터 교사의 요구에 관한 연구 / 방과후 아동지도연구 4 (2) : 25 ~ 51

  15. [report] 오승환 / 2010 / 전국 지역아동센터 평가 결과보고서

  16. [book] 정익중 / 2013 / 아동복지론 / 학지사

  17. [thesis] 윤향미 / 2008 / 방과후 프로그램의 저소득층자녀 자아존중감 향상 효과에 관한 연구

  18. [jounal] 윤향미 / 2013 / 방과후 돌봄서비스사업의 문제점과 정책과제 - 지역아동센터를 중심으로 - / 한국자치행정학보 27 (1) : 181 ~ 203

  19. [book] 이순묵 / 2000 / 요인분석의 기초 / 교육과학사

  20. [jounal] 이영순 / 2013 / 지역아동센터 이용자와 제공자의 프로그램 욕구 인식에 대한 비교 연구 / 청소년시설환경 11 (1) : 13 ~ 25

  21. [jounal] 이용교 / 2001 / 청소년공부방의 운영모델 개발에 관한 기초연구 / 청소년복지연구 3 (2) : 41 ~ 56

  22. [jounal] 이찬숙 / 2006 / 지역아동센터 욕구조사에 관한 연구: 수도권 지역을 중심으로 / 방과후아동지도연구 3 (1) : 1 ~ 21

  23. [jounal] 임원선 / 2014 / 종교단체부설 지역아동센터의 사례관리 발전방안에 관한 연구 / 교회사회사업 26 : 115 ~ 138

  24. [report] 임정기 / 2007 / 지역아동센터 평가지표 개발

  25. [confproc] 정익중 / 2012 / 전환기의 아동복지서비스 전달체계와 학교간 연계 및 협력 방안: 방과후돌봄서비스를 중심으로 / 한국학교사회복지학회 추계학술대회 자료집

  26. [confproc] 정익중 / 2014 / 지역아동센터 지난 10년의 성과와 전망 / 한국아동복지학회 추계학술대회 자료집

  27. [report] 정익중 / 2012 / 지역아동센터 중장기 발전방안 연구

  28. [report] 정익중 / 2009 / 아동청소년방과후서비스의 현황과 과제

  29. [jounal] 정익중 / 2010 / 지역아동센터 종사자 소진이 아동의 심리사회적 적응에 미치는 영향 / 한국아동복지학 (31) : 205 ~ 234

  30. [jounal] 정익중 / 2011 / 지역아동센터 야간보호교사의 소진과 이직이 아동의 학교적응 및 학업성취에 미치는 영향 / 한국지역사회복지학 (37) : 137 ~ 163

  31. [report] 정익중 / 2011 / 2012년 지역아동센터 평가연구사업

  32. [report] 정익중 / 2013 / 방과후 서비스 전달체계 연구

  33. [report] 한국청소년정책연구원 / 2007 / 제4차 청소년정책기본계획 수립연구

  34. [confproc] 한도희 / 2009 / 한국의 청소년 방과후 활동정책 현황과 발전방안 / 한국청소년시설환경학회 학술발표대회 논문집 : 151 ~ 176

  35. [jounal] 황상민 / 2002 / Q 방법론의 심리학적 적용과 해석의 문제: 객관성과 주관성의 이중주 / 주관성연구 7 : 4 ~ 26

  36. [book] Brown S. R. / 1980 / Political Subjectivity; Application of Q Methodology in Political Science / Yale University Press

  37. [book] Kerlinger, F. H. / 1986 / Foundations of Behavioral Research / Finehavt and Winston

  38. [other] National AfterSchool Association / 2007 / The NAA standards for quality school-age care

  39. [web] / Promising Practices Rating Scale

  40. [web] / Program Observation Tool

  41. [web] / Program Self-Assessment Tool

  42. [web] / Quality Assurance System

  43. [web] / School Age Care Environment Rating Scale

  44. [web] / Youth Program Quality Assessment