ABSTRACT

Abstract: The purposes of this study were to develop an engineering design and scientific inquiry education program based on STEAM (Science, Technology, Engineering & Arts, Mathematics) education program and to investigate the effects of STEAM on the interest, self-efficacy and career choices of middle school students. The subjects of the study were 151 first-graders of J middle school in G city. One sample pre-post paired t-test was conducted to measure the students’ interest, self-efficacy and career choices toward STEAM. The results are as follows: First, the STEAM education program based on engineering design and scientific inquiry had statistically significant impact on increasing the interest of the middle school students toward science, mathematics, technology, and engineering. In addition, the program improved the middle school students’ sense of self-efficacy. Second, the program had statistically significant effects on the career choices of the middle school students. Perceptions of fields related to science, math, and technology became more positive, and the proportion of students choosing a future occupation related to science, math, and technology increased as well. The developed program could be effectively utilized in schools to revitalize STEM/STEAM educations; it could most likely engender the development of science technology talents.

KEYWORD

STEAM Education, STEM Education, Technological/Engineering Design, Scientific Inquiry, Interest, Self-Efficacy, Career Choice

REFERENCES(53)open

  1. [other] 교육과학기술부 / 2007 / 2007 개정 과학과 교육과정 해설 / 교육과학기술부

  2. [other] 교육과학기술부 / 2009 / 2009 개정 과학과 교육과정 / 교육과학기술부

  3. [report] 교육과학기술부 / 2010 / 2011년 업무보고, 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국

  4. [other] 교육과학기술부 / 2011 / 과학과 교육과정. 고시 제 2011-361호[별책 9] / 교육과학기술부

  5. [report] 교육과학기술부 / 2012 / 2012년 업무보고, 인재대국 진입으로 선진 인류국가 실현

  6. [report] 교육부 / 2013 / STEAM으로 꿈과 끼를 키우다: STEAM 교육 현황 및 정책방향

  7. [jounal] 김성원 / 2012 / 융합인재교육(STEAM)을 위한 이론적 모형의 제안 / 한국과학교육학회지 32 (2) : 388 ~ 401

  8. [jounal] 김진수 / 2007 / 기술교육의 새로운 통합교육 방법인 STEM 교육의 탐색 / 한국기술교육학회지 7 (3) : 1 ~ 29

  9. [report] 김진숙 / 2013 / 초·중등학교 교육과정 연계성에 대한 국제비교

  10. [thesis] 김진영 / 2012 / 생명과학 중심의 STEAM 교육 프로그램이 고등학생의 과학에 대한 정의적 영역과 창의성에 미치는 영향

  11. [thesis] 김학진 / 2012 / 중학교 기술·가정 교과의 '뮤직 로봇' 만들기 STEAM 수업자료 개발

  12. [jounal] 박혜원 / 2012 / 융합인재교육(STEAM)을 적용한 과학수업이 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 미치는 영향 / 생물교육 40 (1) : 132 ~ 146

  13. [jounal] 배선아 / 2010 / 공업계열 전문계 고등학교 화공 분야의 STEM 교육에 대한 화공교사의 인식과 요구 / 대한공업교육학회지 35 (1) : 44 ~ 67

  14. [thesis] 배양숙 / 2007 / 초등학생의 성별과 학년에 따른 과학교과 흥미·성취·진로자아효능감

  15. [jounal] 백윤수 / 2011 / 우리나라 STEAM 교육의 방향 / 학습자중심교과교육연구 11 (4) : 149 ~ 171

  16. [thesis] 서주희 / 2012 / 초등학교 저학년을 대상으로 한 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 및 적용 효과

  17. [thesis] 성의석 / 2012 / 통합적 STEM 교육이 일반고등학교 학생의 과학 및 기술교과 자기효능감과 공학 태도에 미치는 효과

  18. [jounal] 신영준 / 2011 / 초등학교 교사들의 융합인재교육(STEAM)에 대한 인식 연구 / 초등과학교육 30 (4) : 514 ~ 523

  19. [thesis] 양희진 / 2005 / 중학생의 진로교육 인식 조사 및 중학교 3학년 과학 진로교육 프로그램 개발

  20. [jounal] 윤진 / 2007 / 학생들의 과학진로 선택 과정에 영향을 미치는 요인들 간의 인과관계 분석 / 한국과학교육학회지 27 (7) : 572 ~ 585

  21. [jounal] 이동윤 / 2011 / STEM 교육에 대한 기술교사의 인식과 요구 / 한국기술교육학회지 11 (2) : 159 ~ 180

  22. [thesis] 이영은 / 2013 / 창의적 설계와 과학 탐구 기반의 융합인재교육 프로그램이 중학생의 흥미, 자기효능감 및 진로 선택에 미치는 효과

  23. [jounal] 이우정 / 2014 / 중학생들의 방과 후 창의적 체험 활동에서 창의적 사고력과 비판적 사고력 강화 STEAM 지향 과학 교수 전략 / 교과교육학연구 18 (2) : 321 ~ 342

  24. [jounal] 이효녕 / 2011 / STEAM 교육 시행을 위한 미국의 STEM교육 고찰 / 과학창의 161 : 8 ~ 11

  25. [jounal] 이효녕 / 2010 / 초등학생이 생각하는 과학자와 공학자에 대한 이미지 / 실과교육연구 16 (4) : 61 ~ 82

  26. [jounal] 이효녕 / 2011 / 통합 교육과 통합 STEM 교육에 대한 초등교사의 인식 / 교원교육 27 (4) : 117 ~ 139

  27. [book] 이효녕 / 2012 / 과학 탐구와 창의적 설계 기반의 STEM/STEAM 교육의 이해와 적용 / 북스힐

  28. [jounal] 이효녕 / 2012 / 통합 STEM 교육에 대한 중등 교사의 인식과 요구 / 한국과학교육학회지 32 (1) : 30 ~ 45

  29. [jounal] 이효녕 / 2013 / 공학적 설계와 과학 탐구 과정 기반의 STEM 교육 프로그램 개발 및 적용 / 교원교육 29 (3) : 301 ~ 326

  30. [jounal] 이효녕 / 2014 / 과학 탐구 기반의 통합적 STEM 교육 모형 개발 및 적용 / 한국과학교육학회지 34 (2) : 63 ~ 78

  31. [thesis] 조윤희 / 2003 / 중학생의 개인적 특성과 자아효능감 및 진로흥미와의 관계

  32. [other] 한국과학창의재단 / 2012 / 융합인재교육 기초 연수 자료(초등) / 한국과학창의재단

  33. [other] 한국과학창의재단 / 2012 / 융합인재교육의 정책 소개 / 한국과학창의재단

  34. [report] 한국교육과정평가원 / 2008 / 국제 학업성취도 평가(TIMSS/PISA)에서 나타난 우리나라 중․고등학생의 성취 변화의 특성

  35. [jounal] 허명 / 1993 / 초․중․고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구 / 한국과학교육학회지 13 (3) : 334 ~ 340

  36. [thesis] Austin, C. Y. / 2009 / Factors influencing African-American high school students in career decision self-efficacy and engineering-related goal intentions

  37. [jounal] Bandura, A. / 1977 / Self-efficacy : Toward a unifying theory or behaviral change / Psychological Review 84 : 191 ~ 215

  38. [book] Bandura, A. / 1986 / Social foundations of thought and action: A social cognitive theory / Prentice-Hall

  39. [jounal] Fouad, N. A. / 1997 / Reliability and Validity for the Middle School Self-Efficacy Scale / Measurement and Evaluation in Counseling and Development 30 : 17 ~ 31

  40. [jounal] Fralick, B. / 2009 / How middle schoolers draw engineers and scientists / Journal of Science Education and Technology 18 : 60 ~ 73

  41. [book] Fraser, B. J. / 1981 / TOSRA: Test of science-related attitudes handbook / Australian Council for Educational Research

  42. [jounal] Glynn, S. M. / 2009 / Science motivation questionnaire : Construct validation with nonscience majors / Journal of Research in Science Teaching 46 (2) : 127 ~ 146

  43. [web] International Technology and Engineering Educator's Association[ITEEA] / STEM center for teaching and learning

  44. [jounal] Johns, G. / 1991 / Gender Differences in Science Competitions / Science Education 75 (2) : 159 ~ 167

  45. [jounal] 권혁수 / 2008 / Motivation Issues in the Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Education: A Meta-Analytic Approach / 중등교육연구 56 (3) : 125 ~ 147

  46. [jounal] 권혁수 / 2009 / Engineering Design: A Facilitator for Science, Technology, Engineering, and Mathematics [STEM] Education / 과학교육연구지 33 (2) : 207 ~ 219

  47. [jounal] 권혁수 / 2009 / Research Trends on the Integrative Efforts in Technology Education: Reviews of the Relevant Journals / 중등교육연구 57 (1) : 245 ~ 274

  48. [book] Merriam, S. B. / 1998 / Case study research in education / Jossey-Bass Publishers

  49. [book] Merriam, S. B. / 2009 / Qualitative research: A guide to design and implementation / Jossey-Bass Publishers

  50. [thesis] Oware, E. A. / 2008 / Examining elementary students' perceptions of engineers

  51. [jounal] Sanders, M. / 2009 / STEM, STEM education, STEM mania / Technology Teacher 68 (4) : 20 ~ 26

  52. [jounal] Mark Sanders / 2011 / Integrative STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) Education: Contemporary Trends and Issues / 중등교육연구 59 (3) : 729 ~ 762

  53. [jounal] Woolnough, B. E. / 1997 / Motivating students or teaching pure science? / School Science Review 78 : 67 ~ 72