ABSTRACT

Among the many channels of mass media, advertisement is obliviously affecting the public. In contemporary society, people are constantly exposed to countless product advertisements through various media. Companies are making their best effort to draw customers’ attention, and empathic methodologies are becoming a mainstream of many. Sex appeal methodologies are mainly used among empathic ones, and even sex-neutral products are advertised using this particular method. Therefore, this research analyzes sex appeal advertisements and categorizes those advertisements by five types of Richmond & Hartman’s advertising appeals (functional, fantastic, inappropriate, symbolic, and gender-oriented). Moreover the study inquires the influence of sex appeal advertisement on customers’ attitude toward advertisement, attitude toward the brand, and purchase intention.

KEYWORD

Sex Appeal Advertisements, Richmond & Hartman's Advertising Appeals, Consumers' Purchase Intention

REFERENCES(27)open

  1. [book] Bierut, M. / 1999 / Looking Closer / Allworth Press

  2. [other] / 2002 / Fashion insight

  3. [jounal] Hartman, T. P. / 1982 / Sex appeal in advertising / Journal of Advertising Research 22 : 53 ~ 51

  4. [book] Heller, S. / 1999 / Design Literacy / Allworth Press

  5. [book] Heller, S. / 2000 / Sex Appeal / Allworth Press

  6. [jounal] 임채형 / 2010 / 브랜드자산과 광고가 소비자 구매에 미치는 효과 연구 / 한국디자인포럼 (29) : 309 ~ 318

  7. [jounal] 임현빈 / 2007 / 섹스어필 광고의 효과 / 한국콘텐츠학회 논문지 7 (11) : 158 ~ 166

  8. [jounal] 김철호 / 2012 / 광고 크리에이티브에 대한 윤리적 지향 가치와 규제 인식이 광고 소구에 대한 태도에 미치는 영향 / 한국디자인포럼 (36) : 93 ~ 104

  9. [jounal] 김상훈 / 2008 / 인쇄매체에 표현된 섹스어필 광고에 관한 연구 / 정보디자인학연구 11 (2) : 35 ~ 46

  10. [jounal] Kinsey, R. L. / 1995 / Acceptable Levels of Nudity 5

  11. [book] Kotler, P. / 1988 / Marketing Management: Analysis. Planning Implementation and Control

  12. [jounal] Lain R. B. / The effect of personality on response to sexual appeal / European Journal of Marketing 44 (9) : 1452 ~ 1477

  13. [jounal] LaTour, M. S. / 1990 / Female nudity, arousal, and ad response: An experimental investigation / Journal of Advertising 19 (4) : 51 ~ 65

  14. [jounal] 이철영 / 2009 / 비주얼과 텍스트의 과장성이 광고커뮤니케이션 효과에 미치는 영향 / 한국디자인포럼 (23) : 215 ~ 228

  15. [jounal] 이동한 / 2012 / 광고디자인의 제품유형별 메시지 프레이밍에 따른 소비자의 지각된 위험과 구매의도에 관한 실험 연구 / 한국디자인포럼 (34) : 219 ~ 232

  16. [book] Lee, H. J. / 2001 / 이화자, 금기 사라진 자리, 다양성이 채운다 / Kobaco : 44 ~ 45

  17. [book] Lee, H. J. / 2007 / 일상의 욕망과 금기, 광고로 읽다 / Communication Books

  18. [jounal] 이명희 / 2010 / 현대사회에서 나타나는 성적소구 광고에 대한 고찰 / 정보디자인학연구 13 (1) : 95 ~ 107

  19. [jounal] Mitchell, A. A. / 1981 / Are product attribute beliefs the only mediator of advertising effects on bran attitude? / Journal of Marketing Research 18 (3) : 318 ~ 332

  20. [jounal] Mittal, B. / 2000 / Sexual liberalism as a determinant of consumer response to sex in advertising / Journal of Business and Psychology 15 : 111 ~ 127

  21. [book] McGuire, W. J. / 1967 / The Current Status of Cognitive Consistency Theories

  22. [jounal] 박영원 / 2014 / 직접적 섹스어필광고와 은유적 섹스어필광고의 비교분석 -언더웨어 브랜드를 중심으로 / 한국콘텐츠학회 논문지 14 (1) : 109 ~ 118

  23. [jounal] 박승배 / 2008 / 광고 심리학에 의한 에로티시즘 광고에 관한 고찰 - 프로이드와 융을 중심으로 - / 기초조형학연구 9 (6) : 221 ~ 232

  24. [jounal] Paivio, A. / 1969 / Mental imagery in association learning and memory / Psychological Review 76 (3) : 241 ~ 261

  25. [other] Petracca, M / Advertising's Fifteen Basic Appeals

  26. [book] Sigmund, F. / 1978 / Kim Sung Tae / Samsung Publisher : 363

  27. [web] / http://english.korcham.net/sub02/report_view.asp?nKey=269&searchfield=&searchtext=