ABSTRACT

This paper establishes a new model based on the previous model. In this model, the motivation factors which are composed of subjective norm, self-disclosure, enjoyment, and quality factors being composed system quality, information quality, design quality are independent variables, the flow and user satisfaction are the mediators, and the loyalty is the dependent variable. The target population in this paper is the Mobile Messenger Application users in China and South Korea. The subjective norm, enjoyment and information quality in both Korean group and Chinese group have significant effects on flow and user satisfaction. The self-disclosure and system quality have significant effects on flow and user satisfaction in the Korean group; in contrast, they have no significant effects on flow and user satisfaction in the Chinese group. The design quality has no significant effect on flow and user satisfaction in the Korean group; in contrast, it has significant effect on flow and user satisfaction in the Chinese group. The flow in both Korean group and Chinese group has significant effect on user satisfaction; the flow and user satisfaction in both Korean group and Chinese group have significant effect on loyalty.

KEYWORD

Mobile Messenger APP, Kakao Talk, Wechat, flow, user satisfaction, loyalty

REFERENCES(32)open

  1. [jounal] 권민택 / 2011 / 인터넷 쇼핑몰에서 플로우와 신뢰가 이용자의 몰입에 미치는 영향 / 고객만족경영연구 13 (1) : 211 ~ 231

  2. [book] 김계수 / 2010 / Amos 18.0 구 조방정식모형분석 / 한나래아카데미

  3. [thesis] 김기수 / 1998 / 감성공학적 쇼핑몰 디자인이 구매의사결정에 미치는 영향에 관한 연구

  4. [thesis] 김대진 / 2011 / SNS(Social Network Service)의 사용자 만족과 지속적 사용을 위한 영향요인에 관한 연구

  5. [thesis] 김만진 / 2009 / 모바일 서비스 품질평가 요인에 관한 연구

  6. [jounal] 김정흠 / 2011 / 인터넷 쇼핑몰의 물류서비스 품질이 고객만족도와 충성도에 미치는 영향 / 경영교육연구 26 (1) : 443 ~ 461

  7. [thesis] 김태범 / 2012 / 소셜 커머스(Social Commerce)에서 사용자 만족에 영향을 주는 요인에 관한 연구 : 정보시스템 관점에서

  8. [jounal] 문영주 / 2005 / 인터넷 쇼핑몰에서 소비자 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구: 신뢰와 정보시스템 품질 중심으로 / 경영교육연구 (40) : 211 ~ 231

  9. [jounal] 박상철 / 2004 / 웹 사이트품질이 인터넷 쇼핑 거래의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 신뢰와 만족의 매개효과를 중심으로 / 경영과학 21 (3) : 123 ~ 143

  10. [jounal] 박지형 / 2012 / 지각된 디자인품질과 브랜드 명성이 스마트폰의 고객충성도에 미치는 영향 / 경영교육연구 27 (4) : 111 ~ 136

  11. [jounal] 손증군 / 2012 / 소셜커머스 속성이 신뢰, 몰입과 충성도에 미치는 영향 / 한국콘텐츠학회 논문지 12 (2) : 265 ~ 275

  12. [thesis] 송붕 / 2013 / 스마트폰 게임 특성이 몰입, 이용자의 만족도와 충성도에 미치는 영향

  13. [thesis] 隗雪 / 2011 / 마이크로 블로그 사용자의 만족도와 지속적 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 한·중 비교연구

  14. [jounal] 유로 / 2013 / 모바일 메신저 애플리케이션의 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인: 카카오톡을 중심으로 / 경영교육연구 28 (3) : 439 ~ 458

  15. [thesis] 유진 / 2011 / 모바일 SNS(Social Network Service) 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  16. [jounal] 윤철호 / 2003 / 전자상점 성과에 관한 이론적 모형 구축 / 경영과학 20 (2) : 113 ~ 133

  17. [confproc] 이기동 / 2008 / 관광블러그 품질과 이용동기가 사용자 의도에 미치는 영향 / 한국전산회계학회 학술발표회 : 59 ~ 71

  18. [jounal] 이미나 / 2012 / 리트윗의 결정 요인 분석 : 태도와 규범, 커뮤니케이션 동기를 중심으로 / 한국방송학보 26 (4) : 137 ~ 172

  19. [thesis] 이점수 / 2013 / 소셜 네트워크 서비스 특성이 고객의 충성도에 미치는 영향에 관한 연구

  20. [thesis] 이정원 / 2008 / 중학생의 몰입과 내적동기가 신체적 자기개념에 미치는 영향

  21. [thesis] 이지애 / 2012 / 소셜 네트워크 게임(Social Network Game) 사용자 몰입에 관한 연구 : 사용자의 개인적·사회적 요인을 중심으로

  22. [jounal] 정희석 / 2012 / 한국형 SNS의 진화 : 카카오톡 사례를 중심으로 / 디지털융복합연구 10 (10) : 147 ~ 154

  23. [jounal] 주형일 / 2002 / 인터넷 개인 홈페이지의 자기노출 기능에 대한 연구 / 社會科學硏究 22 (1) : 239

  24. [confproc] 최동성 / 2000 / Flow 와 Experience가 온라인 게임 사용시간에 미치는 영향 / HCI 할술대회

  25. [thesis] 허수미 / 2013 / 모바일 메신저 앱의 이용정도가 사회자본에 미치는 영향 연구

  26. [jounal] 상회강 / 2010 / 중국 사이버 증권거래의 속성이 고객만족도에 미치는 영향 -중국 하남성 정주시 투자자를 중심으로- / 경영교육연구 (63) : 331 ~ 350

  27. [book] Ajzen, L. / 1991 / The Theory of Planned Behavior / Prentice-Hall

  28. [jounal] Anderson, E. W. / 1994 / Customer satisfaction, market share, and profitability: Findings from Sweden / Journal of Marketing 58 (3) : 53 ~ 66

  29. [jounal] Bolton, R. N. / 1998 / A dynamic model of the duration of the customer'srelation ship with a continuous service providerm / Marketing Science 17 (1) : 45 ~ 65

  30. [book] Czepiel, J. A. / 1987 / The Serices Marketing Challenge: Integrating for Competitive Advantage / AMA, Chicago, IL : 91 ~ 94

  31. [jounal] DeLone, W.H / 2003 / The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update / Journal of Management Information Systems 19 (4) : 9 ~ 30

  32. [jounal] Lin. C. S. / 2005 / Integrating Perceived Playfulness into Expectation-Confirmation Model for Web Portal Context / Information and Management 42 : 683 ~ 693