ABSTRACT

Consumer purchasing behavior and their personal characteristics were essential in understanding how people feel about internet shopping malls and what types of danger they foresee. This research used questionnaire surveys to investigate main objectives. First, to define consumer lifestyle factors and subdivide the respondents based on their lifestyle factors. Secondly, define the differences of change seeking index, internet shopping behavior in those groups. Lastly, to provide more depth on consumer's perceived risk of internet shopping. Principal component factor analysis was used to reduce the dimension of lifestyle. Cluster analysis was performed based on lifestyle factors. As a result, there were total three groups. Analyzing change seeking index of the three groups, family/social-responsibility group marked the highest score, thus showing that they have sought change. Asking what people have perceived risk when using internet through free-response questions, the result from all three groups was the product-related risks. Group 2 perceived shipping related problems as a high risk compared to other two groups. Also, all three groups had highest buying experience in fashion-beauty products. Meanwhile, family/social responsibility consumer group was more experienced in purchasing lifestyle products. These results imply that the understanding of lifestyle characteristics, which is based on individual value system, helps develop target-specific strategies for internet shopping mall.

KEYWORD

Life Style, Change Seeking Index, Internet Shopping

REFERENCES(26)open

  1. [jounal] 강은미 / 2001 / 소비자의 내적특성이 의복 충동구매행동에 미치는 영향 : 감각추구성향, 의복탐색행동, 점포유형을 중심으로 / 한국의류학회지 25 (3)

  2. [thesis] 高豪鐵 / 1999 / 인터넷 쇼핑몰에서 소비자가 지각하는 위험에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  3. [jounal] 김시월 / 2004 / 소비자의 라이프스타일과 인터넷 쇼핑몰에서의 상품별 구매횟수 관계 연구 / 한국의류산업학회지 6 (2) : 184 ~ 194

  4. [jounal] 김지연 / 2010 / 인터넷 쇼핑몰에서 구매 경험과 소비자 특성이 의류 제품 구매 시 지각하는 위험과 구매 저해에 미치는 영향 / 복식문화연구 18 (1) : 118 ~ 132

  5. [thesis] 김진영 / 2001 / 의류상품의 인터넷 쇼핑시 소비자 위험지각, 위험감소행동, 구매의도

  6. [jounal] 김훈 / 1999 / 인터넷 사용자의 라이프스타일과 구매의사결정에 관한 탐색적 연구 / 경영학연구 28 (2)

  7. [thesis] 김희경 / 2000 / 인터넷 쇼핑에 대한 소비자의 지각된 위험과 이점이 패션제품 구매의도에 미치는 영향

  8. [thesis] 민성기 / 2008 / 인터넷 소비자의 구매의사결정과정에 영향을 미치는 저해요인에 관한 연구 : 정보탐색과 구매결정을 중심으로

  9. [book] 박우혁 / 2013 / 내년 소매유통업 성장률3. 0%전망 / 어패럴뉴스

  10. [jounal] 박은주 / 2013 / 온라인 리뷰 탐색이 화장품 구매의도에 미치는 영향 / 한국생활과학회지 22 (2) : 343 ~ 355

  11. [jounal] 안대천 / 2010 / 수용자 라이프스타일에 따른 모바일 광고태도 및매체이용에 관한 연구 / 한국광고홍보학보 12 (1) : 185 ~ 221

  12. [thesis] 안재민 / 2000 / 전자상거래 상에서 Virtual Store 명과 브랜드 확장에 관한 연구: 소비자 지각 위험을 중심으로

  13. [jounal] 양윤 / 1999 / 사이버 쇼핑과 소비자의 지각된 위험 / 사회과학 연구 논총 3 (0)

  14. [jounal] 양윤 / 2003 / 인터넷 쇼핑에서의 지각된 위험과 소비자 특성 / 한국심리학회지: 소비자·광고 4 (2) : 73 ~ 103

  15. [thesis] 윤선 / 2007 / 여고생의 온라인·오프라인 쇼핑몰에서의 의복구매행동 : 서울 강남지역 여고생을 중심으로

  16. [jounal] 이문규 / 2002 / 국내 인터넷 이용자의 시장세분화 연구 / 소비자학연구 13 (4) : 1 ~ 30

  17. [book] 이채연 / 2012 / 온라인 시장 확대 적극 대응 / 어패럴뉴스

  18. [book] 이채연 / 2012 / 불황 반기는 E-쇼핑몰 / 어패럴뉴스

  19. [jounal] 이현미 / 2012 / 글로벌 인터넷 쇼핑몰의 패션제품 구매의도 형성에 관한 연구 / 복식문화연구 20 (4) : 573 ~ 593

  20. [jounal] 이화진 / 2006 / 위성 DMB 채택가능성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 / 한국방송학보 20 (2) : 237 ~ 275

  21. [jounal] 조영주 / 2001 / 인터넷 쇼핑몰에서의 의류제품 구매행동에 관한 연구 –위험지각을 중심으로- / 한국의류학회지 25 (8)

  22. [book] 조은혜 / 2013 / 대형마트 온라인 매출 고신장 / 어패럴뉴스

  23. [jounal] 최훈 / 2011 / 라이프스타일 유형별 모바일 인터넷 사용형태 비교 연구 / 경영과 정보연구 30 (1) : 87 ~ 105

  24. [book] Bearden, W.O. / 1999 / Handbook of Marketing Scales / SAGE Publication

  25. [book] Engel, J. / 1982 / Consumer Behavior / Dryden Press

  26. [jounal] Jarvenpaa, S.L. / 1997 / Consumer Reaction to Electronic Shopping on the World Wide Web / International Journal of Electronic Commerce 1 (2)