ABSTRACT

Utilizing the panel data from the Korean Children and Youth Survey of 2010 and 2013, this study investigates the impact of family background and developmental factors on the adjustment of middle school in South Korea. The outcome variables and predictors are measured as changes at two different points in the panel data, and multivariate regression models are then applied. The results from this study suggest that developmental factors (i.e. changes in self‐esteem, peer‐relations, and learning habits) are more important than family background factors (i.e. changes in family structure and family income) in predicting the outcome variable. One implication of our study is that it suggests that education policies addressing school adjustment problems should focus on the developmental factors of individual students rather than their family background.

KEYWORD

school adjustment, peer‐relations, self‐esteem, learning habits, family background, developmental factors

REFERENCES(31)open

  1. [jounal] 강유진 / 2005 / 청소년 학교적응에 대한 가족요인의 영향 : 가족배경요인과 가족관계요인의 상대적 영향력 / 한국청소년연구 16 (1) : 283 ~ 316

  2. [jounal] 고성희 / 2010 / 한국형 부모-자녀관계와 청소년의 학교생활 적응의 관계 / 교육과학연구 41 (1) : 45 ~ 64

  3. [jounal] 곽수란 / 2006 / 청소년의 학교적응도 분석 / 교육사회학연구 16 (1) : 1 ~ 26

  4. [jounal] 구인회 / 2003 / 가족배경이 청소년의 교육성취에 미치는 영향 : 가족구조와 가족소득, 빈곤의 영향을 중심으로 / 사회복지연구 22 (1) : 5 ~ 32

  5. [jounal] 김광혁 / 2007 / 가구빈곤이 청소년의 학교적응에 영향을 미치는 과정분석 : 부모의 교육적 관여(투자)와 부모- 자녀 관계의 매개효과를 중심으로 / 한국청소년연구 18 (1) : 29 ~ 51

  6. [jounal] 남영옥 / 2010 / 이혼가정 자녀와 양부모가정 자녀의 학교적응 비교 연구 / 한국청소년연구 21 (3) : 219 ~ 243

  7. [jounal] 문은식 / 2002 / 청소년의 학교생활 적응행동에 영향을 미치는 사회·심리적 변인들의 구조적 분석 / 교육심리연구 16 (2) : 219 ~ 241

  8. [jounal] 방하남 / 2001 / 변화와 세습 : 한국 사회의 세대간 지위세습 및 성취구조 / 한국사회학 35 (3) : 1 ~ 30

  9. [jounal] 박승호 / 2008 / 청소년의 자기조절학습: 현황과 교육적 함의 / 한국심리학회지: 문화 및 사회문제 14 (1) : 135 ~ 152

  10. [jounal] 배정이 / 2008 / 중학생의 학교적응 관련요인의 인과적 구조분석 / Journal of Korean Academy of Nursing 38 (3) : 454 ~ 464

  11. [report] 서정아 / 2010 / 사회자본이 청소년의 학교적응에 미치는 영향: 가족, 지역사회 사회 자본을 중심으로

  12. [jounal] 양명희 / 2005 / 실업계 고등학생의 학업관련 심리적 특성 탐색:수준과 자아개념 구조를 중심으로 / 한국청소년연구 16 (2) : 235 ~ 262

  13. [jounal] 양명희 / 2012 / 자기조절학습과 학업성취도의 관련성: 변화추이 및 인과적 방향성 검토 / 교육과학연구 43 (2) : 175 ~ 195

  14. [jounal] 양순미 / 2003 / 자아존중감, 가족의 건강성, 사회인구학적 변인이 농촌청소년의 학교생활적응에 미치는 영향 / Family and Environment Research 41 (9) : 121 ~ 134

  15. [jounal] 유안진 / 2004 / 청소년의 부모 양육행동 지각과 학교적응과의 관계 / 한국가족관계학회지 9 (3) : 161 ~ 180

  16. [jounal] 이삼연 / 2002 / 이혼가정 청소년자녀의 적응에 관한 연구 / 한국가족복지학 10 (10) : 37 ~ 65

  17. [jounal] 이윤화 / 2010 / 조손가족 청소년의 자아존중감이 학교생활적응에 미치는 영향: 사회적 낙인감의 조절효과를 중심으로 / 청소년복지연구 12 (4) : 137 ~ 158

  18. [jounal] 이정은 / 2007 / 남녀 청소년의 학교적응에 영향을 미치는 요인 연구 / 한국청소년연구 18 (3) : 79 ~ 102

  19. [jounal] 이혜승 / 2004 / 부모의 이혼과 양육형태에 따른 초기 청소년의 우울증상과 학교적응 / 청소년학연구 11 (1) : 407 ~ 427

  20. [jounal] 임수경 / 2007 / 청소년의 자아 존중감, 부모와의 관계, 친구관계가 학교생활적응에 미치는 영향 / 한국가정과교육학회지 19 (3) : 169 ~ 183

  21. [jounal] 장덕희 / 2009 / 이혼가족자녀의 학교적응에 가족보호요인이 미치는 영향 / 한국가족복지학 14 (4) : 5 ~ 24

  22. [jounal] 장상수 / 2000 / 교육기회의 불평등 : 가족 배경이 학력성취에 미치는 영향 / 한국사회학 34 (3) : 671 ~ 708

  23. [jounal] 정규석 / 2004 / 사회적 관계요인이 청소년의 학교적응에 미치는 영향 / 한국사회복지학 56 (1) : 235 ~ 252

  24. [jounal] 조정아 / 2012 / 청소년의 학교적응 잠재유형 분류와 생태체계적 영향요인 검증 / 한국청소년연구 23 (1) : 277 ~ 309

  25. [jounal] 최지은 / 2003 / 청소년이 지각한 부모-자녀 관계, 또래 관계, 교사와의 관계가 학교생활 적응에 미치는 영향 / Family and Environment Research 41 (2) : 199 ~ 210

  26. [jounal] Brooks-Gunn, J. / 1997 / The effects of poverty on children / The Future of Children 7 (2) : 55 ~ 71

  27. [book] Emery, R. E. / 1999 / The Postdovoice family: Children, parenting and society / Sage

  28. [jounal] Entwisle, D. R. / 1996 / Family type and children’s growth in reading and math over the primary grades / Journal of Marriage and the Family 58 (2) : 341 ~ 355

  29. [book] McLanahan, S. S. / 1994 / Growing up in a single-parent family:What hurts, what helps / Harvard University Press

  30. [jounal] Thompson, M. / 1992 / The Influence of family composition on children’s conformity to the student role / American Educational Research Journal 29 (3) : 405 ~ 424

  31. [jounal] Zimmerman, B. J. / 1990 / Student differences in selfregulated learning : Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use / Journal of Educational Psychology 82 : 51 ~ 59