ABSTRACT

The purpose of this study was to analyze 'how STEAM activities affect students' science process skills and science-related attitudes'. For more accurate, we have set 31 sixth-grade students from Gyeong-gi Province as an experiment group, and another 31 as a comparative group. We developed a STEAM program based on the educational concepts: Creative Design and Emotional Touch. Through pre-post experiment design, we have introduced TSPS, and Test of Affective Aspects. For TSPS, the comparative group scored higher average grade before the process. After the process, however, the experiment group exceeded the other. The result was considerable enough to verify that the science process skills were bolstered through the STEAM program(p<.05). Similar result was derived regarding the science related attitude. Students in the comparative group originally showed higher degree of interest to science. When the STEAM program was carried out, the standing reversed. The increase in the number of science related attitude indicates the program valid(p<.001). Furthermore, when we asked the students who participated in the experiment how they recognized the STEAM activity, we received positive answers: they consider the program efficient and well suited to the class environment. Conclusively, the STEAM program was proven to be effective for improving science process skills and attitude, and was perceived affirmative.

KEYWORD

STEAM, Science Process Skill, Science Related Attitude

REFERENCES(33)open

  1. [jounal] 강심원 / 1995 / 인지양식에 따른 인지수준과 과학탐구능력에 관한 연구 / 한국과학교육학회지 15 (4) : 404 ~ 416

  2. [jounal] 강창익 / 2013 / 활동 중심 STEAM 프로그램이 중학생들의 과학 학습 흥미도에 미치는 효과 / 과학교육연구지 37 (2) : 338 ~ 347

  3. [jounal] 곽영순 / 2006 / 초·중등 학생들의 과학 흥미도 조사 / 한국지구과학회지 27 (3) : 260 ~ 268

  4. [report] 교육과학기술부 / 2010 / 창의적 인재와 선진과학기술로 여는 대한민국. 2011년 업무보고

  5. [jounal] 권재술 / 1994 / 초, 중 학생들의 과학탐구능력 측정도구의 개발 / 한국과학교육학회지 14 (3) : 251 ~ 264

  6. [other] 김경희 / 2004 / 과학문화운동에 거는 기대 / 디지털타임즈

  7. [jounal] 김광조 / 2005 / 정책 환경의 변화와 인적자원개발정책의 과제 / 직업과 인력개발 8 (1) : 14 ~ 21

  8. [jounal] 김대현 / 1998 / 교과의 통합적 운영방안과 과제 / 열린교육연구 6 (1) : 287 ~ 303

  9. [jounal] 김진수 / 2007 / 기술교육의 새로운 통합교육 방법인 STEM 교육의 탐색 / 한국기술교육학회지 7 (3) : 1 ~ 29

  10. [jounal] 김효남 / 1998 / 국가수준의 과학에관련된 정의적 특성의 평가체제 개발 / 한국과학교육학회지 18 (3) : 357 ~ 369

  11. [jounal] 박혜원 / 2012 / 융합인재교육(STEAM)을 적용한 과학수업이 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 미치는 영향 / 생물교육 40 (1) : 132 ~ 146

  12. [thesis] 배선아 / 2009 / 공업계열 전문계 고등학교 전기·전자·통신 분야의 활동 중심 STEM 교육프로그램 개발

  13. [jounal] 배선아 / 2010 / 공업계열 전문계 고등학교 화공 분야의 STEM 교육에 대한 화공교사의 인식과 요구 / 대한공업교육학회지 35 (1) : 44 ~ 67

  14. [report] 백윤수 / 2011 / 과학교육 내용표준 개발연구

  15. [jounal] 백윤수 / 2011 / 우리나라 STEAM 교육의 방향 / 학습자중심교과교육연구 11 (4) : 149 ~ 171

  16. [thesis] 송정범 / 2010 / STEM 통합교육을 위한 교실친화적 로봇교육 모형 및 프로그램 개발에 관한 연구

  17. [jounal] 신영준 / 2011 / 초등학교 교사들의 융합인재교육(STEAM)에 대한 인식 연구 / 초등과학교육 30 (4) : 514 ~ 523

  18. [thesis] 안정민 / 2009 / PISA 과학성취도 조사에 따른 한국과 핀란드의 STS교육

  19. [jounal] 유규선 / 2011 / 고교생을 대상으로 한 STEM 교육의 적용 사례 연구 / 공학교육연구 14 (6) : 48 ~ 50

  20. [jounal] 윤마병 / 2012 / 고등학교 융합과학(STEAM) 실험-실습 프로그램 개발과 과학 캠프 적용 / 과학교육연구지 36 (2) : 263 ~ 278

  21. [thesis] 이미영 / 2005 / 주제 중심 통합과학교육 프로그램이 아동의 과학적 태도 및 과학 탐구능력에 미치는 영향 : 5학년 중심으로

  22. [report] 이미경 / 2007 / PISA 2006 결과분석 연구-과학적 소양, 읽기 소양, 수학적소양 수준 및 배경 변인 분석-

  23. [jounal] 이효녕 / 2012 / 통합 STEM 교육에 대한 중등 교사의 인식과 요구 / 한국과학교육학회지 32 (1) : 30 ~ 45

  24. [web] / 환경교육포털

  25. [report] 한국정보화진흥원 / 2009 / 트렌드로 보는 미래사회 5대 특징과 준비 과제

  26. [book] American Association for the Advancement of Science / 1990 / Science for all Americans : Project 2061 / Oxford University

  27. [jounal] Bybee, R. W. / 2010 / Advancing STEM education: A 2020 vision / Technology and Engineering Teacher 70 (1) : 30 ~ 35

  28. [other] National Science Foundation / 2007 / A national action plan for addressing the critical needs of the U.S. Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education System

  29. [jounal] Palley, T. / 2008 / America's exhausted growth paradigm / The Chronicle of Higher Education

  30. [book] Root-Bernstein, R. / 2007 / 생각의 탄생 / 에코의 서재

  31. [confproc] Sanders, M. / 2006 / A rationale for new approaches to STEM education and STEM education graduate programs / Paper presented at the 93rd Mississippi Valley Technology Teacher Education Conference

  32. [other] Sanders, M. / 2009 / STEM, STEM Education, STEM mania, The Technology Teacher

  33. [web] Yakman, G. / STEAM: A Framework for Teaching Across the Disciplines