ABSTRACT

The purpose of this study is to investigate personality types of students in engineering college and the correlations between their personality types and academic achievement. The personality-types of students were analyzed by Myers-Briggs Type–Indicator(MBTI) form. The results are as follows. First, the results showed a lot of difference between preference tendencies of students in engineering college and the standardization of the Korean version. And ST in functional types was accounted for 54.5% and in temperament types SP was accounted for 40.6%. This phenomenon is very different from the standardization of the Korean version. Second, according to the analysis of this study. we can say that the student’s MBTI personality type has some relations to academic achievement in personality. And important finding of this study is that Judging-Perceptive in the personality types of MBTI was analyzed to have a critical affect on academic achievement of students majoring in engineering. And from the analysis of the results we are able to deduce that Judging type preferring a systematic and step-by-step works and thinking type preferring works related to logical order, number and the physical destination are more helpful in the department of engineering majoring. Third, in this study was validated relationship between 4 personality types and academic achievement of students in engineering college. The result of the analysis, T/F type affect the grades of major courses and I/E type affect academic achievement in physics.

KEYWORD

MBTI, academic achievement, personality type, engineering college

REFERENCES(40)open

  1. [jounal] 김구배 / 2009 / 회계학 전공 대학생의 성격유형이 회계학 성적에 미치는 영향 / 산업경제연구 22 (2) : 579 ~ 598

  2. [jounal] 김병식 / 2003 / 청소년의 성격유형이 학업성취도에 미치는 영향에 관한 연구 / 한국인간관계학보 7 (1) : 1 ~ 20

  3. [jounal] 김봉정 / 2003 / 간호사관생도의 성격유형과 훈육성적 MBTI 및 학업성취도와의 관계 / 군진간호연구 21 : 240 ~ 269

  4. [jounal] 김선 / 2005 / 의과대학생 성격과 학업성취도 비교를 통한 교육방법 / Korean Journal of Medical Education 17 (2) : 107 ~ 120

  5. [book] 김정택 / 1990 / MBTI 안내서 / 한국심리검사연구소

  6. [report] 김정택 / 1990 / 성격유형 검사(MBTI)의 한국표준화에 대한 일 연구

  7. [book] 김정택 / 1991 / MBTI 안내서 / 한국심리검사연구소

  8. [book] 김정택 / 1993 / 어린이 및 청소년 성격유형검사 안내서 / 한국심리검사연구소

  9. [book] 김정택 / 1995 / MBTI 안내서 / 한국심리검사연구소

  10. [book] 김정택 / 2000 / 16가지 성격유형의 특성 / 한국심리검사연구소

  11. [thesis] 김혜경 / 1996 / 성격유형과 학습기술 및 학업성취도의 관계

  12. [jounal] 박영미 / 2012 / 경찰행정대학생의 MBTI 성격유형과 핵심역량 / 한국거버넌스학회보 19 (3) : 221 ~ 239

  13. [jounal] 박재용 / 2005 / 성격유형과 학습성취도의 관계에 관한 실증연구 / 조직과 인사관리연구 29 (3) : 99 ~ 123

  14. [thesis] 서준석 / 2001 / 교사의 성격유형과 자아상태와의 관계 : MBTI의 4가지 심리기능과 교류분석의 Ego-Gram 중심으로

  15. [jounal] 송미섭 / 1996 / 대학생이 성격과 전공 및 학업성취도간의 관계에 대한 조사연구 / 한국교육학학회지 34 (1) : 113 ~ 129

  16. [thesis] 柳惠永 / 1993 / 性格類型과 學問自我槪念이 學業成就에 미치는 影響 : 계열에 따른 변인간의 관계 분석을 중심으로

  17. [jounal] 이경희 / 2011 / 공과대학 학생들의 교육요구수준이 학업성취도 및 학교생활만족도에 미치는 영향 / 한국엔터테인먼트산업학회논문지 5 (1) : 33 ~ 42

  18. [jounal] 이병래 / 1998 / 유치원 교사의 성격유형과 자아상태와의 관계 / 열린유아교육연구 3 (2)

  19. [book] 이부영 / 1988 / 분석심리학 / 일조각

  20. [jounal] 이순주 / 2010 / 영재 학생의 성격유형 및 자아상태와 영재선발 평가결과 간의 관계 / 아시아교육연구 11 (3) : 155 ~ 179

  21. [thesis] 이윤선 / 1995 / 성격유형 및 학습양식과 학업성취도와의 관계

  22. [jounal] 정윤경 / 2008 / 공대 여학생의 전공관련 심리적 특성의 탐색 / 공학교육연구 11 (4) : 34 ~ 45

  23. [thesis] 정경연 / 1993 / MBTI에 나타난 국민학생의 성격유형과 지능 및 학업성취관계 연구

  24. [thesis] 정경연 / 1994 / C-MBTI에 나타난 국민학생의 성격유형과 지능 및 학업성취 관계 연구

  25. [thesis] 정순진 / 2007 / 초등과학영재와 일반학생의 성격유형과 학습양식 비교

  26. [thesis] 최민영 / 2011 / 미용학과 학생의 MBTI 성격유형과 학업수행능력 분석

  27. [thesis] 최원아 / 2009 / 대학생의 MBTI 성격유형에 따른 자아방어기제 사용상의 차이 연구

  28. [jounal] 한은경 / 2007 / 대학생의 성별에 따른 MBTI 성격유형과 학업성취도의 관계 / 교육연구 14 (2) : 149 ~ 172

  29. [thesis] 현인숙 / 1998 / 초등학생의 성격유형과 적성 및 학업성취와의 관계

  30. [jounal] 황욱선 / 2003 / 세무 및 회계정보 전공의 진로선택을 위한 성격특성 연구 / 세무회계연구 12 : 225 ~ 239

  31. [book] Bloom, B. S. / 1971 / Handbook on formative and summative evaluation of student learning / McGraw-Hill

  32. [book] Cattell, R. B. / 1965 / The scientific analysis of personality / penguin

  33. [book] Erikson, Erik H. / 1968 / Life Cycle. International Encyclopedia of the Social Sciences, 9 / The Macmillan Co. & The Free Press : 286 ~ 292

  34. [book] Fairhust, A. M. / 1995 / Effective teaching effective learning: Marking the personality connection in your classroom / Davis-Black, Inc

  35. [book] Jung, C. G. / 1976 / Psychological Types / Princeton University Press

  36. [jounal] Laribee, S. / 1994 / The psychological types of college accounting students / Journal of Psychological Type 28 : 37 ~ 42

  37. [book] Myers, I. B. / 1985 / Manual: A Guide to the Development / Consulting Psychologists Press

  38. [jounal] Schurr, K. T. / 1992 / Tests and Psychological Types for nurses and teachers : Clasroom achievement and standardized test scores measuring specific training objictives and general ability / Journal of Psychological Type 23 : 38 ~ 44

  39. [jounal] Tallmage, G. K. / 1969 / Relationships among learning styles, instructional methods and the nature of learning experiences / Journal of Educational Psychology 60 : 222 ~ 230

  40. [jounal] Wolfe, R. N. / 1995 / Personality as a prdictor of college performantc / Educational and Psychological Measurement 55 : 177 ~ 185