ABSTRACT

Transition to adulthood for students with disabilities has emerged as a critical topic within the special education field when students with disabilities who had graduated high school exhibited poor outcomes. Although substantial attention has been paid to improving transition outcomes since the mid-1990s in which transition education and service has been introduced in Korea, research indicated that many special education teachers still struggle with possessing appropriate knowledge and skills regarding transition. Given the fact that teachers who are unprepared to plan and deliver transition education and services may be contributing to poor outcomes for students with disabilities, it is important to investigate secondary special education teachers’ perceptions of their own transition competencies related to levels of preparedness for and satisfaction with pre-and in-service training in transition. The results of this study obtained from the data analyses of 240 completed surveys indicated that secondary special education teachers perceived between somewhat unprepared and somewhat prepared for transition competencies and between somewhat unsatisfied and somewhat satisfied with their training in transition. Also, this study showed that there was a significant relationship between how prepared and satisfied secondary special education teachers were. In addition, there were significant relationships between special education teachers’ pre-and in-service training experiences and how prepared and satisfied they feel to plan and deliver transition services to students with disabilities. Finally, this study provided the implications of training in transition based on the results of the study.

KEYWORD

secondary special education teachers, transition, preparedness,satisfaction

REFERENCES(36)open

  1. [report] 교육과학기술부 / 2011 / 2011년 특수교육 연차보고서

  2. [web] / 2011년 고등학교 졸업생 현황 / 교육통계서비스

  3. [jounal] 김동일 / 2003 / 우리나라 전환교육 연구의 동향과 전망 / 특수교육연구 10 (1) : 33 ~ 54

  4. [jounal] 김민영 / 2010 / 전환교육 현장 전문가들의 전환교육에 대한 인식 및 실제적용에 관한 질적 연구 / 장애와 고용 20 (2) : 31 ~ 54

  5. [jounal] 김병하 / 2001 / 전환교육 담당교사에게 요구되는 수행능력(CEC 국제표준)에 대한 농학교 고등부교사들의 평가 / 특수교육저널: 이론과 실천 2 (3) : 65 ~ 84

  6. [jounal] 김영준 / 2011 / 지적장애 고등학생의 성인생활을 위한 미래계획 사정에 대한 특수교육교사들의 인식 / 지적장애연구 13 (2) : 29 ~ 54

  7. [jounal] 김정효 / 2008 / 한 정신지체 특수학교 고등부 졸업생들의 삶에 관한 어머니들의 보고 / 특수교육학연구 42 (4) : 245 ~ 276

  8. [jounal] 김진호 / 2004 / 충남지역 특수학교 발달장애 졸업생의 성인생활 실태 연구 / 특수교육저널:이론과 실천 5 (3) : 255 ~ 247

  9. [jounal] 김호연 / 2010 / 특수교육 교사 양성에 대한 제고 / 특수교육연구 17 (1) : 51 ~ 77

  10. [jounal] 곽지혜 / 2011 / 고등학교 특수학급의 지역사회 현장중심 직업교육 실태와 개선방향 / 장애와 고용 21 (1) : 143 ~ 165

  11. [jounal] 박상희 / 2006 / 중등부 장애학생의 전환교육에 대한 교사와 학부모의 인식 / 특수아동교육연구 8 (1) : 309 ~ 331

  12. [jounal] 박은희 / 2012 / 지적장애특수학교 교사들이 인식하는 결과중심전환교육 최상의 실천사항에 대한 중요도와 수행도 분석 / 특수교육저널:이론과 실천 13 (1) : 93 ~ 122

  13. [jounal] 박정식 / 2006 / 특수학교 전환교육 실행수준 분석 / 특수교육학연구 41 (1) : 133 ~ 156

  14. [jounal] 백수진 / 2007 / 국내 전환교육 관련 연구의 동향과 과제 / 특수교육요구아동연구 18 : 127 ~ 147

  15. [jounal] 신은경 / 2004 / 발달장애 청소년의 전환교육에 관한 인식 연구 -고등부 직업교과 과정을 중심으로- / 직업재활연구 14 (1) : 133 ~ 164

  16. [jounal] 안지훈 / 2007 / 일반계 고등학교와 실업계 고등학교의 특수학급 운영실태 비교 / 특수교육저널:이론과 실천 8 (3) : 203 ~ 229

  17. [jounal] 이상훈 / 2002 / 전환교육에 관한 중등특수교사의 인식 연구 / 정서·행동장애연구 18 (3) : 213 ~ 234

  18. [jounal] 이영철 / 2004 / 특수교사 직업교육 직무연수에 대한 실태와 개선방안 / 정신지체연구 6 : 57 ~ 76

  19. [jounal] 이정은 / 2007 / 고등학교 특수학급 교사의 전환교육에 대한 인식과 경험 / 직업재활연구 17 (1) : 147 ~ 174

  20. [confproc] 이효자 / 2007 / 특수교육 교사 현직교육의 문제점 및 개선 방향 / 2007년도 춘계학술대회 자료집 : 85 ~ 122

  21. [jounal] 유애란 / 1999 / 전환교육에 필요한 교사수행능력에 관한 연구 / 직업재활연구 9 : 99 ~ 109

  22. [jounal] 윤태성 / 2008 / 충남 중등특수학급 전환교육 실태 및 개선방향 / 특수교육저널:이론과 실천 9 (4) : 17 ~ 41

  23. [jounal] 조인수 / 2005 / 정신지체 특수학교 직업지도 교사의 전환교육 수행능력 인식수준 / 특수교육저널:이론과 실천 6 (3) : 47 ~ 68

  24. [jounal] 정윤우 / 2009 / 중등학교 특수학급 학생의 전환 요인 분석 / 특수교육저널:이론과 실천 10 (4) : 287 ~ 314

  25. [report] 정희섭 / 2005 / 특수학교(급)고등부 졸업생의 진로실태 및 진로 지원체제 구축방안

  26. [jounal] 최세민 / 2006 / 특수학교 직업지도 현황과 문제점 및 개선 방안에 관한 연구 / 進路敎育硏究 19 (2) : 51 ~ 68

  27. [jounal] 최원구 / 2006 / 고등학교 특수교사의 전환교육 연수와 고용기대가 전환교육 몰입과 취업 네트워크 활용에 미치는 영향 / 특수교육학연구 41 (3) : 123 ~ 139

  28. [jounal] 최지영 / 2009 / 장애대학생의 대학생활 적응에 관한 현상학적 연구 / 상담학연구 10 (4) : 2571 ~ 2589

  29. [jounal] 한경임 / 2009 / 고등학교 특수학급 교사의 전환교육 운영 실태와 인식 연구 / 통합교육연구 4 (1) : 1 ~ 29

  30. [jounal] Benitez, D. T. / 2009 / A multistate survey of special education teachers’ perceptions of their transition competencies / Career Development for Exceptional Individuals 32 (1) : 6 ~ 16

  31. [jounal] Blanchett, W. J. / 2001 / Importance of teacher transition competencies as rated by special educators / Teacher Education and Special Education 24 (1) : 3 ~ 12

  32. [jounal] Halpern, A. S. / 1994 / The transition of youth with disabilities to adult life: A position statement of the Division on Career Development and Transition, the Council for Exceptional Children / Career Development for Exceptional Individuals 17 : 115 ~ 124

  33. [jounal] Kleinhammer-Tramill, P. J. / 2003 / Policy contexts for transition personnel preparation: An analysis of transition-related credentials, standards, and course requirements in state certification and licensure / Career Development for Exceptional Individuals 26 (2) : 185 ~ 206

  34. [book] Kohler, P. D. / 1998 / Implementing a transition perspective of education: A comprehensive approach to Planning and delivering secondary education and transition services, In Beyond high school: Transition from school to work / Wadsworth Publishing Company : 179 ~ 205

  35. [jounal] Morningstar, M. E. / 2003 / The status of personnel preparation for transition education and service: What is the critical content? How can it be offered? / Career Development for Exceptional Individuals 26 (3) : 227 ~ 237

  36. [book] Test, D. W. / 2006 / Transition methods for youth with disabilities / Merrill