ABSTRACT

The present study examined the relationships of the academic self-efficacy and task values of English, academic efforts, learning strategies(cognitive and behavioral strategies) and English academic achievement among Korean middle and high school students. The study proposed a testing model based on the previous researches and examined the contribution of each variable on English academic achievement between middle and high school students. In testing of the structural model invariance across the groups, almost no significant difference was found in the comparison of the base-line model with cross-group equality constrained models. However, significant group differences were found in the relationship of cognitive and behavioral strategies. Only in the high school students’ group, were academic self-efficacy and task values appeared to influence on English academic achievement; no significant effect of cognitive and behavioral strategies on English academic achievement was found in both groups. The present study implied the importance of student’s motivation to learn, such as academic self-efficacy and task values of the subjects to improve academic achievement. Also, the results implies the necessity of implement of subject-specific learning strategies, as well as learning performance training in order to improve the students' academic performance.

KEYWORD

Academic moyivation, Academic self-efficacy, Task values, Learning strategies, English academic achievement

REFERENCES(79)open

  1. [jounal] 강태용 / 2003 / 학급기술 훈련이 고등학생의 학습습관과 학업성취에 미치는 효과 / 교육학연구 41 (1) : 9 ~ 194

  2. [thesis] 권세리 / 1997 / 초등학생의 자기조절 학습전략과 학업성취와의 관계연구

  3. [jounal] 김남순 / 2011 / 중학생과 고등학생의 영어 학습전략과 학습신념차이 연구 / 현대영미어문학 29 (2) : 73 ~ 91

  4. [book] 김동일 / 2007 / 학업상담을 위한 학습전략 프로그램 / 학지사

  5. [thesis] 김숙형 / 2011 / 자기조절학습이 학업성취와 학습태도에 미치는 효과

  6. [jounal] 김아영 / 2004 / 자아효능감과 학습동기 / 교육방법연구 16 (2) : 1 ~ 38

  7. [book] 김아영 / 2010 / 학업동기 : 이론, 연구와 적용 / 학지사

  8. [jounal] 김아영 / 2001 / 학업성취도에 대한 지능과 동기변인들의 상대적 예측력 / 교육심리연구 15 (4) : 121 ~ 138

  9. [jounal] 김은영 / 2006 / 자기조절학습의 구성요소로서 동기조절과 학업성취화의 관계 / 교육학연구 44 (3) : 101 ~ 130

  10. [book] 김주환 / 2011 / 구조방정식모형으로 논문쓰기 / 커뮤니케이션스

  11. [jounal] 김태은 / 2007 / 학교급별 학업능력에 대한 학습효능감, 학습동기화, 성취목표지향성의 효과 / 교육심리연구 21 (1) : 185 ~ 207

  12. [jounal] 김희수 / 2007 / CSQ3Rs 독서전략이 고등학생의 학습태도, 자기효능감 및 읽기이해능력에 미치는 효과 / 교육심리연구 21 (2) : 477 ~ 496

  13. [jounal] 류관열 / 2010 / 중·고등학생의 학업적 자기효능감, 타인기대와 학업성취도 관계에서 자기조절학습전략의 효과 / 교육심리연구 24 (3) : 661 ~ 685

  14. [thesis] 문병상 / 1999 / 자기조절 학습전략 훈련이 자기효능감과 수학문장제 해결에 미치는 효과

  15. [jounal] 문병상 / 1998 / 자기효능감이 학업성취에 미치는 영향 / 중등교육연구 42 : 49 ~ 66

  16. [jounal] 문은식 / 2012 / 고등학생의 자기조절학습과 영어 학업성취도 간의 관계 / 현대영어영문학 56 (1) : 109 ~ 126

  17. [jounal] 박승호 / 2008 / 청소년의 자기조절학습: 현황과 교육적 함의 / 한국심리학회지: 문화 및 사회문제 14 (1) : 135 ~ 152

  18. [jounal] 박혜숙 / 2007 / 자기효능감을 중심으로 살펴 본 중학생의 국어, 영어, 수학 교과 학업성취에 미치는 학생, 교사 및 학교특성의 예측력 / 교육심리연구 21 (1) : 145 ~ 168

  19. [jounal] 소연희 / 2008 / 학교급별에 따른 지각된 사회적 지지, 학업적 자기효능감 및 성취동기 및 학업성취도와의 관계: 경로모형을 중심으로 / 아동교육 17 (2) : 49 ~ 64

  20. [jounal] 소연희 / 2011 / 학습자가 지각한 교사의 수업활동, 자기주도학습, 학습몰입 및 학업성취의 구조적인 관계분석 / 아동교육 20 (2) : 19 ~ 32

  21. [jounal] 손충기 / 2011 / 영어 학습동기와 학습전략이 영어 학업성취에 미치는 효과 / 교육종합연구 9 (2) : 1 ~ 21

  22. [jounal] 송미정 / 1998 / 문자 피드백의 유형과 영작문 실력 향상간의 관계 / 영어교육 53 (2) : 135 ~ 156

  23. [jounal] 신을진 / 2010 / 학습코칭프로그램이 학습부진아의 학습전략에 미치는 효과 / 아시아교육연구 11 (4) : 145 ~ 165

  24. [thesis] 양명희 / 2000 / 자기조절학습의 모형탐색과 타당화 연구

  25. [jounal] 윤미선 / 2004 / 중·고생의 학업성취 결정요인으로서 사고양식, 학습동기, 교과흥미, 학습전략간의 관계모형 / 교육심리연구 18 (2) : 161 ~ 180

  26. [jounal] 윤미선 / 2004 / 선호교과에 따른 학습동기, 학습전략, 학업성취의 차이 / 교육문제연구 20 (20) : 51 ~ 72

  27. [jounal] 이명자 / 2005 / 자기조절학습전략, 자기효능감 및 학업성취도 수준에 따른 학업적 동기와 자기평가의 차이 / 중등교육연구 53 (1) : 85 ~ 104

  28. [jounal] 이은주 / 2001 / 몰입에 대한 학습동기와 인지전략의 관계 / 교육심리연구 15 (3) : 199 ~ 216

  29. [jounal] 장인실 / 2009 / 자기조절 학습 프로그램이 수학 학습부진학생의 자기주도적 학습 능력 및 학업성취에 미치는 효과 / 초등교육연구 22 (4) : 327 ~ 349

  30. [jounal] 정미경 / 1999 / 학년 및 학업성취 수준에 따른 자기조절학습의 차이 분석 / 교육심리연구 13 (4) : 305 ~ 332

  31. [jounal] 정미경 / 2008 / 자기조절학습 구조에 대한 발달적 경향 탐색 / 영재와 영재교육 7 (2) : 21 ~ 38

  32. [jounal] 김성일 / 2010 / 사교육 시간에 따른 학습동기, 학습전략 사용 및 학업성취도의 변화 / 한국심리학회지: 문화 및 사회문제 16 (2) : 103 ~ 124

  33. [jounal] 정종진 / 1995 / 자기규제 학습방략 훈련이 수학교과에 대한 아동의 자기효능감과 학업성취에 미치는 효과 / 대구대학교 논문집 30 : 1 ~ 28

  34. [jounal] 조현철 / 2011 / 내외적 학습동기, 자기결정성, 목표지향, 자기지각, 지능관 및 자기조절학습전략 요인들의 학습태도, 학습행동 및 학업성취에 대한 효과 / 교육심리연구 25 (1) : 33 ~ 60

  35. [jounal] 주희진 / 2011 / 초등학생의 자기결정성 동기, 자기주도적 학습능력, 학업적 자기효능감, 학업성취의 인과관계 / 학습자중심교과교육연구 11 (2) : 237 ~ 259

  36. [jounal] 한순미 / 2004 / 학습동기 변인들과 인지전략 및 학업성취간의 관계 / 교육심리연구 18 (1) : 329 ~ 350

  37. [jounal] 한영숙 / 2007 / 인지전략과 학습동기 및 자기효능감과 학업성취간의 관계 / 한국심리학회지:학교 4 (2) : 153 ~ 172

  38. [jounal] 홍성훈 / 2008 / 자기조절 학습전략 훈련이 중학생의 학습태도와 영어 교과 학업성취에 미치는 효과 / 중등교육연구 56 (2) : 197 ~ 220

  39. [jounal] Ames,C. / 1988 / Achievementgoals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes / Journal of EducationalPsychology 80 (3) : 260 ~ 267

  40. [book] Bandura,A. / 1986 / Socialfoundationsofthoughtand action: A social cognitivetheory / Prentice-Hall

  41. [jounal] Bentler, P.M. / 1990 / Comparative fit indices in structural models / PsychologicalBulletin 107 : 238 ~ 246

  42. [jounal] 봉미미 / 199909 / Comparison between self-concept and self-efficacy in academic motivation research / EDUCATIONAL PSYCHOLOGIST 34 (3) : 139 ~ 153

  43. [jounal] Bong,M. / 2003 / AcademicSelf-conceptandself-efficacy: How differentaretheyreally / EducationalPsychologyReview 15 (1) : 1 ~ 40

  44. [jounal] Brophy,J.E. / 1999 / Towardamodelofthevalueaspectsofmotivation foreducation.: Developing appreciation forparticularlearning domains andactivities / EducationalPsychologist 34 : 75 ~ 86

  45. [book] Byrne,B.M. / 2001 / Structuralequation modeling with AMOS: Basic concepts,applications,andprogramming / LawrenceErlbaum

  46. [confproc] Collins,J.L. / 1982 / Self-efficacy and ability in achievementbehavior / Paperpresented atthemeeting oftheAmerican EducationalResearch Association

  47. [jounal] Derry,S.J. / 1986 / Designing systems that train learningability:from theorytopractice / Review ofEducationalResearch 56 (1) : 1 ~ 39

  48. [jounal] Durik,A.M. / 2006 / Task valuesand ability beliefsaspredictorsofhigh schoolliterary choices: A developmental analysis / JournalofEducationalPsychology 98 : 382 ~ 393

  49. [book] Eccles,J.S. / 1989 / Stage-environmentfir:Developmentally appropriate classroom for young adolescents, In Research on motivation in education / Academic : 139 ~ 186

  50. [jounal] Eccles,J.S. / 1995 / In themind oftheachiever:The structure of adolescents’ academic achievement related beliefs and self-perceptions / PersonalityandSocialPsychologyBulletin 21 : 215 ~ 225

  51. [jounal] Garcia,T. / 1996 / The Effects of Autonomy on Motivation and Performance in the College Classroom / Contemporary educationalpsychology 21 (4) : 477 ~ 486

  52. [jounal] Hu,L.Z. / 1999 / Cutoffcritiria forfitindexesin covariancestructureanalysis.Conventionalcriteriaversusnew alternatives / StructuralEquationModeling 6 : 1 ~ 55

  53. [book] Kamii,C. / 1990 / Constructivisim andbeginningarithmatic(K-12), In TeachingandLearningmathematicsinthe1990s : 22 ~ 30

  54. [jounal] Kurtz,B. / 1984 / Children'smetacognition:Exploring relationsamongknowledge,processandmotivationalvariables / Journalof ExperimentalChildPsychology 37 : 335 ~ 354

  55. [jounal] Lent,R.W. / 1984 / Relationofself-efficacy expectations to academic achievement and persistence / Journal of CounselingPsychology 31 : 356 ~ 362

  56. [jounal] Meece,J.L. / 1990 / Predictorsofmath anxiety and itsconsequencesforyoung adolescents’course enrollment intention and performances in mathematics / Journal of Educational Psychology 82 : 60 ~ 70

  57. [jounal] Muton, K. D. / 1991 / Relation of self-efficacybeliefstoacademicoutcomes:A metaanalysisinvestigation / JournalofCounselingPsychology 38 : 30 ~ 38

  58. [jounal] Natale,K. / 2009 / Children’sschoolperformance andtheirparents’causalattributionstoabilityandeffort:A logitudinal study / JournalofAppliedDevelopmentalPsychology 30 : 14 ~ 22

  59. [book] Newman,R.S. / 2008 / Themotivationalroleofadaptivehelpseekingin self-regulated learning, In Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and application / Routledge : 315 ~ 367

  60. [book] Pajares,F. / 2008 / Motivationalroleofself-efficacybeliefsinself-regulated learning, In Motivationand self-regulated learning: Theory,research,and application / Routledge : 111 ~ 139

  61. [jounal] Pintrich,P.R. / 1999 / Theroleofmotivationinpromotingandsustaining self-regulatedlearning / InternationalJournalofEducationalResearch 31 : 459 ~ 470

  62. [book] Pintrich,P.R. / 2000 / The role of goalorientation in self-regulated learning, In .).Handbook ofself-regulation / AcademicPress : 451 ~ 502

  63. [jounal] Pintrich,P.R. / 1990 / Motivationalandself-regulated learning components of classroom academic performance / Journal of EducationalPsychology 82 (1) : 33 ~ 40

  64. [book] Pintrich,P.R. / 2002 / The development of academic self-regulation: The role ofcognitive and motivationalfactors, In Developmentofacademic motivation / AcademicPress : 173 ~ 195

  65. [jounal] Ryan,R.M. / 2000 / Intrinsicand extrinsicmotivations: classic definitions and new directions / Contemporary Educational Psychology 25 : 54 ~ 67

  66. [jounal] Ryan,R.M. / 2000 / Self-Determination Theory and the Facilitation ofIntrinsicMotivation,SocialDevelopment,and Well-Being / AmericanPsychologist 55 (1) : 68 ~ 78

  67. [jounal] Schunk,D.H. / 1984 / Self-efficacy perspectiveon achievementbehavior / EducationalPsychologist 19 : 48 ~ 58

  68. [jounal] Schunk,D.H. / 1991 / Self-efficacy and academicmotivation / Educational Psychologist 26 : 207 ~ 231

  69. [book] Schunk,D.H. / 2000 / Self-regulation and academic learning: self-efficacy enhancing interventions, In Handbook ofself-regulation / AcademicPress : 631 ~ 649

  70. [jounal] Schunk,D.H. / 1985 / Peer models: Influence on children’sself-efficacyandachievement / JournalofEducationalPsychology 77 : 313 ~ 322

  71. [book] Schunk,D.H. / 2008 / Motivationandself-regulated learning:Theory,research,andapplication / Routledge

  72. [jounal] Swinton,O.H. / 2010 / Theeffectofeffortgradingonlearning / Economics ofEducationReview 29 : 1176 ~ 1182

  73. [confproc] Wigfield,A. / 1997 / Predicting children’sgradesfrom theirability beliefs andsubjectivetaskvalues:Developmentalanddomaindifferences / Paper presented atthebiennialmeeting oftheSociety forResearch in Child Development

  74. [book] Wigfield, A. / 2008 / The role of achievementvaluesintheregulationofachievementbehaviors, In Motivationandself-regulatedlearning: Theory,research,andapplication / Routledge : 169 ~ 193

  75. [jounal] Wigfield,A. / 1992 / Thedevelopmentofachievementtask values:A theoreticalanalysis / DevelopmentalReview 12 : 265 ~ 310

  76. [book] Zimmerman,B.J. / 2000 / Attaining self-regulation: A social-cognitive perspective, In Handbookofself-regulation / AcademicPress : 13 ~ 39

  77. [jounal] Zimmerman,B.J. / 1992 / Self-motivation foracademicattainment:Theroleofself-efficacy beliefsand personal goalsetting / AmericanEducationalResearchJournal 29 (3) : 663 ~ 676

  78. [jounal] Zimmerman,B.J. / 1999 / Acquiringwritingrevisionskill: Shiftingfrom processoutcomeself-regulatorygoals / JournalofEducational Psychology 91 : 1 ~ 10

  79. [jounal] Zimmerman,B.J. / 1990 / Studentdifferencesin self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use / JournalofEducationalPsychology 82 : 51 ~ 59