ABSTRACT

The purpose of this study was to verify the effectiveness of video-modeling to increase speech behavior and self-efficiency for an elementary school student with asperger syndrome. This study implemented pre-middle-post test and multiple baseline across settings. With video-modeling executed for 6 weeks of 16-20 sessions; each session continued approximately 20-25 minutes and three times a week after school. To verify the effectiveness of video modeling for the dependent variables, speech behavioral scales and self-efficiency test were utilized. According to the result, video modeling increased speech behavior and self-efficiency. The result show that introduction of video-modeling technique is effects on speech behavior to elementary school student with asperger syndrome, also it can get chances to be applicable on a wide scale such as different disability population.

KEYWORD

asperger syndrome, self-efficacy, video-modeling, speech behavior, presentation

REFERENCES(68)open

  1. [thesis] 김광원 / 1994 / 자기 표현 훈련이 발표 불안 아동의 치료에 미치는 영향

  2. [thesis] 김미경 / 2005 / 발표불안과 교우관계 및 자기효능감의 관계

  3. [thesis] 김보람 / 2012 / 협동놀이를 통한 아스퍼거 증후군 아동의 사회적 상호작용에 대한 사례연구

  4. [thesis] 김아영 / 1997 / 음악치료사의 자기 효능감 및 대인관계성향이 치료 동맹에 미치는 영향

  5. [thesis] 金玉順 / 1999 / 치과의사 시험제도 개선방안에 관한 연구

  6. [thesis] 김윤주 / 2008 / 놀이치료가 아동의 문제행동에 미치는 영향 : 전반적 발달장애와 과잉보호 양육 아동 중심으로

  7. [thesis] 김주면 / 2009 / 학습자 중심 발표 수업의 방법과 효과에 관한 연구

  8. [thesis] 남명희 / 1997 / 관상동맥 질환자의 건강신념 및 자기효능감과 운동 및 식이요법 이행과의 관계

  9. [thesis] 명진선 / 2005 / 학령기 아스퍼거 증후군 아동의 유머 이해 능력

  10. [thesis] 민진홍 / 2003 / 발달장애아의 언어적 의사소통에 관한 연구: 놀이치료를 중심으로

  11. [thesis] 박지은 / 2006 / 아스퍼거장애 아동의 사회인지 발달을 위한 음악치료 프로그램 연구

  12. [thesis] 박지혜 / 2006 / 집단게임놀이가 학령전기 유아의 정서지능과 친사회적 행동 향상에 미치는 효과

  13. [thesis] 반금복 / 2006 / 놀이중심의 자기표현 훈련이 초등학생의 발표불안 감소에 미치는 효과

  14. [jounal] 서정하 / 2008 / 파워카드 전략을 사용한 사회적 시작행동 중재가 아스퍼거 증후군 유아의 사회적 상호작용에 미치는 영향 / 자폐성장애연구 8 (2) : 1 ~ 21

  15. [other] 소종철 / 1995 / 아동 발표 상호 교정 방법 활용을 통한 언어 발표력 기능 신장 / 서울교육대학교도서관

  16. [thesis] 송성혜 / 2005 / 토큰강화를 이용한 행동수정기법이 초등학생의 발표력 향상에 미치는 효과

  17. [thesis] 梁甲烈 / 1990 / 國民學生의 發表力 伸張 訓鍊 연구

  18. [thesis] 오승숙 / 2006 / 발표능력 향상 집단상담 프로그램의 적용이 초등학교 6학년 아동의 발표불안에 미치는 영향

  19. [jounal] 유은정 / 2001 / 아스퍼거 증후군 아동의 언어 및 행동 특성 / 특수아동교육연구 3 : 117 ~ 147

  20. [jounal] 윤현숙 / 2005 / 비디오피드백과 반응대가 훈련의 병행을 통한 사회성 기술훈련이 학령전 아스퍼거 장애아동의 사회성 발달에 미치는 효과 / 인간발달연구 12 (2) : 23 ~ 41

  21. [jounal] 이순옥 / 1998 / 小集團別 對話法 訓練 프로그램 適用을 통한 말하기 能力 伸張 / 초등국어교육 8 : 251 ~ 298

  22. [thesis] 이종석 / 2008 / 발표불안 극복 프로그램 활동에 관한 반성적 실천연구

  23. [jounal] 정태희 / 2004 / 마이크로티칭 기법을 활용한 발표수업이 대학생의 자기효능감에 미치는 효과 / 교육과정연구 22 (4) : 189 ~ 208

  24. [thesis] 정혜정 / 2008 / 아스퍼거증후군 아동의 공감능력발달에 대한 예술치료 사례연구 : Winnicott 발달이론 중심으로

  25. [thesis] 조대웅 / 2005 / 협동을 통한 발표력 훈련이 발표력 및 자아개념 향상에 미치는 효과

  26. [jounal] 조정숙 / 2011 / 협동작업중심의 집단미술치료가 아스퍼거 장애 아동의 사회적 상호작용에 미치는 효과 / 미술치료연구 18 (1) : 41 ~ 64

  27. [thesis] 조성연 / 2003 / 발표불안 집단상담 프로그램 개발 및 효과

  28. [jounal] 조용래 / 2007 / 발표불안에 대한 비디오 피드백의 효과:중재변인과 매개변인 / 한국심리학회지 임상 26 (2) : 293 ~ 322

  29. [thesis] 조정윤 / 2010 / 발표 수업이 수학 학습 능력과 수학 학습 태도에 미치는 영향 : 중학교 과정을 중심으로

  30. [thesis] 주진희 / 2010 / 비디오모델링 중심의 발표훈련 프로그램이 아동의 발표불안, 자기효능감, 발표행동에 미치는 영향

  31. [thesis] 하영례 / 2002 / 아스퍼거장애 유아의 의사소통에 관한 사례연구

  32. [jounal] 하영례 / 2003 / 아스퍼거 장애아의 의사소통시 나타나는 이해특성 연구 / 언어치료연구 12 (2) : 207 ~ 225

  33. [thesis] 한혜진 / 2002 / 자기주장훈련이 초등학생의 자기효능감 향상에 미치는 효과

  34. [thesis] 황혜숙 / 2006 / 자기표현훈련이 농어촌지역 초등학생의 발표불안 및 자기효능감에 미치는 영향

  35. [jounal] Asperger H / 1944 / Die "Autistischen Psychopathen" im Kindesalter [Autistic psychopaths in childhood] / Archiv für psychiatrie und nervenkrankheiten 117 : 76 ~ 136

  36. [book] American Psychiatric Association / 2000 / Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders / American Psychiatric Association

  37. [jounal] Anderson, R / 1988 / Relationships among teachers' and students' thinking skills, sense of efficacy, and student achievement / Journal of Educational Research 34 (2) : 148 ~ 165

  38. [book] Attwood, T. / 1998 / Asperger’ s Syndrome; A guide for parents and professionals / Jessica kingsley Publisher

  39. [jounal] Attwood. T. / 2000 / Straitegies for improving the Social integration of children with asperger children, Autism / The International Jounal of Research and practice 4 (1) : 85 ~ 100

  40. [book] Baker, J, E. / 2004 / Social Skills Training / Autism Asperger Publishing company

  41. [book] Bandura, A. / 1979 / Reflections on self-efficacy, In Advances in behavioral research and therapy, 1 / therapy : 237 ~ 269

  42. [jounal] Bandura, A. / 1986 / Self-efficacy mechanism in human agency / American Psychologist 37 : 122 ~ 147

  43. [jounal] Barnhill G. P. / 2001 / Social attribution and depression in adolescents with Asperger Syndrome / Focus on Autism and Other Developmental Disabilities 15 : 146 ~ 153

  44. [book] Bashe / 1995 / The OASIS Guide to Asperger Syndrome; Completely Revised and Updated: Advice, Support, Insight, and Inspiration / Crown

  45. [web] Bauer, S. / Asperger syndrome

  46. [jounal] Bock. M. A. / 2007 / A Social-Behavioral Learning Strategy Intervention for a Child With Asperger Syndrome: Brief Report / Remedial and special education 28 (5)

  47. [jounal] Celani, G. / 1999 / The understanding of the emotional meaning of facial expressions in people with autism / Journal of Autism and Developmental Disorder 29 : 57 ~ 66

  48. [jounal] Church, C. / 2000 / The social behavioral and academic experience of children with Asperger Syndrome / Focus on Autism and other Developmental Disabilities 15 (1) : 12 ~ 20

  49. [confproc] Cronin, M. W. / 1993 / Using interactive video instruction to enhance public speaking instruction / Paper presented at the Annual Meeting of Eastern Communication Association

  50. [thesis] Devenport, M. J. / 2004 / Use of the Power Card Strategy as an intervention with elementary school student with asperger Syndrome: Increasing on-task behavior in the general education

  51. [thesis] Dwork, A. I / 2005 / Asperger's Syndrome in the self-contained classroom; Indentification of problem behavior

  52. [jounal] Frith, U. / 2004 / Emanuel Miller Lecture: Confusion and controversies about Asperger syndrome / Journal of child Psychology and Psychiatry 45 (4) : 672 ~ 686

  53. [jounal] Ganz, J. B. / 2011 / Video modeling a visually based intervention for children with autism spectrum disorder / Teaching Exceptional Children

  54. [jounal] Green, J. / 2000 / Social and psychiatric functioning in adolescents with Asperger Syndrome compared with conduct disorder / Journal of Autism and Developmental Disorder 30 : 279 ~ 293

  55. [jounal] Greenway, C. / 2000 / Autism and Asperger Syndrome: Strategies to promote prosocial behaviors / Educational Psychology in Practice 16 (3) : 469 ~ 486

  56. [jounal] Kinney, E. M. / 2003 / Computer-presented video models to teach generative spelling to a child with autism spectrum disorder / Journal of Positive Behavior Interventions 5 : 22 ~ 29

  57. [thesis] Kirby, P. / 2004 / An examination of the social experiences of individuals with Asperger Syndrome : a qualitative study

  58. [book] Myles, B. S. / 2000 / Asperger syndrome and sensory issues: Pratical solutions for making sense of the world, In Shawnee Mission / Autism Asperger Publishing

  59. [book] Myles, B. S. / 2006 / Asperger Syndrom: A guide for educator and parents / Pro-Ed

  60. [jounal] Neihart, M / 2000 / Gifted children with Asperger's Syndrome / Gifted Child Quarterly 44 (4) : 222 ~ 286

  61. [jounal] Norris, C. / 1999 / Evaluating effects of social story intervention on young with autism / Focus on Autism and Other Developmental Disabilities 14 : 180 ~ 186

  62. [jounal] Quill, K. A. / 1997 / Instructional considerations for young children with autism: The rationale for visually cued instruction / Journal of Autism and Developmental Disorders 27 : 697 ~ 714

  63. [jounal] Rapee, Hayman / 2004 / A Self-Modelling Intervention for High School students with Public Speaking Anxiety / Journal of Applied School Psychology 20 (2) : 47 ~ 60

  64. [jounal] Rogers / 2001 / Using social stories and comic strip conversations to interpret social situations for an adolescent with Asperger Syndrome / Intervention in School and clinic 38 (5) : 310 ~ 313

  65. [jounal] Sansosti, J. F. / 2006 / Using social stories to improve the social behavior of children with Asperger Syndrome / Journal of Positive behavior interventions 8 (1) : 43 ~ 57

  66. [jounal] Schornack G. R. / 2002 / Mentorship Theory and Current Practice: A Study of Executives in the Greater Denver Region.” / Journal of Applied Business Research 1 (12) : 15 ~ 25

  67. [jounal] Shipley-Benamou, R. / 2002 / Teaching daily living skills to children with autism through instructional video modeling / Journal of Positive Behavior Interventions 4 (3) : 165 ~ 175

  68. [book] Wechsler, D. / 1991 / Wechsler Intelligence Scale for Children—hird Edition / The Psychological Corporation