ABSTRACT

The purpose of this study was to develop the Career Identity Scale for College Students(CIS-CS) and to validate it. This study was involved took three steps. First, 105 preliminary item were developed based on theoretical literature, open-ended questions and interviews. Second, to verify the content validity, 3 experts rated those items and eliminated 3 items based on the judgements of counseling experts. Third, the scale consisting of 44 items was administered to samples of 130 students who were in college at D city. Datas were collected from 620 samples in the country. and 121 samples of them were eliminated based on response dishonesty. Finally, the datas of 499 samples were collected, and items of the scale were further reduced to 23 items based on item-scale correlation and factor extraction. Factor analysis showed evidence of construct validity of the scale. Three factors were extracted from the factor analysis. Factor 1(8 items) implies ‘emotion for career identity’, factor 2(8 items) implies ‘cognition for career identity’, factor 3(7 items) implies ‘behavior for career identity’. Internal consistency(Cronbach's α) of total score showed .875 and Cronbach's α of 3 subfactors demonstrated .716-.888. To verify the convergent validity and discriminant validity of the developed scale, the career decision self-efficacy scale and career barriers scale were administered. The result of the study indicated that the CIS-CS scores positively and significantly correlated with the career decision self-efficacy scale, negatively and significantly correlated with the career barriers scale. Thus CIS-CS demonstrated satisfactory convergent validity and discriminant validity. Also the test-retest reliability of the CIS-CS was .905 and the split half reliability was .810. These findings support that the CIS-CS is valid and reliable. In addition, the limitation of study and the practical use of the CIS-CS was discussed.

KEYWORD

career identity, cognition for career identity, emotion for career identity, behavior for career identity, scale

REFERENCES(65)open

  1. [book] 김계수 / 2004 / AMOS 구조방정식 모형 분석 / 아카데미

  2. [book] 김계수 / 2007 / 구조방정식 모형 분석 / 한나래

  3. [book] 김계현 / 2001 / 상담심리학 연구Ⅱ / 학지사

  4. [thesis] 金鳳煥 / 1997 / 大學生의 進路決定水準과 進路準備行動의 發達 및 二次元的 類型化

  5. [jounal] 김성회 / 2005 / HITS 상담의 이론과 실제 / 상담과 지도 40 : 95 ~ 100

  6. [book] 김성회 / 2009 / 주장훈련의 이론과 실제 / 학지사

  7. [book] 김은정 / 1992 / 대학생활에 관한 조사. 정신건강심포지움 자료집 / 연세대학교 학생상담소 : 115 ~ 150

  8. [thesis] 김태선 / 2003 / 대학생용 진로정체감 검사의 타당화 연구

  9. [jounal] 김헌수 / 2004 / 진로탐색 프로그램의 적용이 대학생의 진로 및 자아정체감과 진로결정수준에 미치는 효과 / 교육심리연구 18 (1) : 261 ~ 278

  10. [book] 노형진 / 2005 / Excel 및 SPSS를 활용한 다변량 분석이론과 실제 / 형설출판사

  11. [book] 문수백 / 2003 / 연구방법의 실제 / 학지사

  12. [book] 문수백 / 2009 / 구조방정식 모형과 분석 : AMOS 6. 0 / 학지사

  13. [jounal] 박아청 / 1984 / 청소년기의 아이덴티티 형성의 문제를 둘러싼 자아발달이론에 관한 종합적 고찰 집단상담 9 : 9 ~ 13

  14. [jounal] 박아청 / 1996 / 한국형 자아정체감 검사의 타당도 연구 / 교육심리연구 10 (3) : 67 ~ 83

  15. [jounal] 박완성 / 2005 / 진로탐색 집단상담프로그램이 진로결정수준, 진로정체감,진로준비행동에 미치는 효과 / 進路敎育硏究 18 (2) : 203 ~ 216

  16. [thesis] 박수길 / 2001 / 한국대학생의 진로결정 수준에 영향을 미치는 가족변인과 개인변인에 관한 연구

  17. [jounal] 송은령 / 2005 / 한국 대학생의 진로결정 및 준비행동 - 사회 인지적 진로이론을 중심으로 - / 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 17 (2) : 399 ~ 417

  18. [book] 성태제 / 1995 / 타당도와 신뢰도 / 학지사

  19. [book] 성태제 / 2000 / 교육연구방법의 이해 / 학지사

  20. [book] 양병화 / 2006 / 다변량분석의 이해와 활용 / 학지사

  21. [book] 엄명용 / 2005 / 사회복지실천과 척도 개발 / 학지사

  22. [jounal] 임형택 / 1998 / 대학생활과 진로 교양과목 개발을 위한 기초연구 / 학생생활연구 5 : 47 ~ 86

  23. [thesis] 이경선 / 2009 / 대학생의 사회적지지, 진로결정자기효능감 및 진로정체감의 관계

  24. [book] 이군희 / 2008 / 사회과학연구방법론 / 학지사

  25. [jounal] 유나현 / 2009 / 진로장애가 진로결정자기효능감에 미치는 영향 -적극적 스트레스 대처를 매개변인으로- / 상담학연구 10 (4) : 2241 ~ 2255

  26. [jounal] 이보라 / 2005 / 외향성이 대학생활 적응에 미치는 영향 : 사회적 지지를 매개변인으로 / 한국심리학회지 : 학교 2 (1) : 99 ~ 112

  27. [book] 이순묵 / 2000 / 요인분석의 기초 / 교육과학사

  28. [thesis] 이은진 / 2001 / 다재다능한 대학생을 위한 진로 집단상담 프로그램의 효과

  29. [book] 이학식 / 2007 / 구조방정식 모형분석과 AMOS 6. 0 / 법문사

  30. [jounal] 이형국 / 2007 / 학과선택을 앞둔 대학생을 위한 진로집단상담 프로그램이 대학생의 진로발달과 대학생활 적응에 미치는 영향 / 상담학연구 8 (4) : 1501 ~ 1520

  31. [jounal] 이형국 / 2010 / 인지적 정보처리접근 중심 대학생 진로발달 증진 프로그램 개발 / 상담학연구 11 (2) : 701 ~ 720

  32. [thesis] 장기명 / 2003 / 대학생을 위한 진로 집단상담 프로그램의 효과 및 과정분석

  33. [thesis] 장지선 / 2003 / 대학생의 진로정체감과 부모에 대한 심리적 독립 및 애착과의 관계

  34. [thesis] 조은주 / 2001 / 진로정체감에 영향을 주는 장애요인의 분석

  35. [thesis] 조지영 / 1998 / 여대생의 진로결정수준에 따른 진로탐색 집단상담의 효과 및 과정연구

  36. [report] 청소년대화의 광장 / 1992 / 청소년 일상생활 실태조사

  37. [jounal] 탁진국 / 1996 / 조직 구성원의 경력 개발 장애 요인에 대한 지각 / 한국심리학회지 : 산업 및 조직 19 (1) : 161 ~ 177

  38. [jounal] 탁진국 / 2001 / 직업결정척도개발을 위한 탐색적 연구 / 디지털 경영연구 1 (1) : 167 ~ 177

  39. [book] 한국심리학회 / 1998 / 심리검사 제작 및 사용 지침서 / 중앙적성출판사

  40. [report] 한국청소년연구원 / 1991 / 한국청소년의 실태와 문제

  41. [book] 한국청소년개발원 / 2005 / 청소년 프로그램개발 및 평가론 / 교육과학사

  42. [thesis] 황매향 / 2002 / 진로의사결정에서 나타나는 타협과정 : 대학 및 학과 선택을 중심으로

  43. [book] 허명희 / 2001 / SPSS 다변량분석 / SPSS아카데미

  44. [jounal] 홍세희 / 2000 / 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거 / 한국심리학회지 : 임상 19 (1) : 161 ~ 177

  45. [jounal] Betz, N. E. / 1997 / Efficacy and outcome expectations influence career exploration and decidedness / The Career Development Quarterly 46 (2) : 179 ~ 189

  46. [book] Drucker, P. F. / 2002 / Meaning in the next society / Truman Tally Books

  47. [book] Erikson, E. H. / 1963 / Childhood and society / Norton

  48. [book] Gable, R. K. / 1993 / Instrument development in the effective domain / Kluwer Academic Publisher

  49. [book] Gorsuch, R. L. / 1983 / Factor analysis / Erlbaum

  50. [book] Holland, J. L. / 1980 / My vocational situation / Consulting Psychologists Press : 404 ~ 464

  51. [jounal] Holland, J. L. / 1980 / Some diagnostic scales for research in decision making and personality : Identity, information, and barriers / Journal of Personality and Social Psychology 22 : 1191 ~ 1200

  52. [book] Holland, J. L. / 1985 / Making vocational choices / Prentice-Hall

  53. [book] Huck, S. W. / 1995 / Reading statistics and research / Harper Collins

  54. [book] Isaacson, L. E. / 2000 / Career information, career counseling and career development / Allyn and Bacon

  55. [jounal] Marcia, J. E. / 1980 / Identity in Adolescence / Handbook of Adolescent Psychology 5 : 159 ~ 187

  56. [jounal] Mauer, E. B. / 1990 / Identifying career concerns of entering university freshman using my vocational situation / Career Development Quarterly 39 : 155 ~ 165

  57. [jounal] Meir, E. I. / 1981 / Guidelines for items selection in inventories yielding score profiles / Educational and Psychological Measurement 41 : 1011 ~ 1016

  58. [jounal] Melgosa, J. / 1987 / Development and validation of the occupational identity scale / Journal of Adolescence 10 : 385 ~ 395

  59. [jounal] Munley, P. H. / 1997 / Erickson's theory of psychosocial development and career development / Journal of Vocational Behavior 10 : 261 ~ 269

  60. [book] Super, D. E. / 1963 / Career development: Self-concept theory / College Entrance Examination Board

  61. [jounal] 이기학 / 200301 / Development of the Korean career indecision inventory / JOURNAL OF CAREER ASSESSMENT 11 (3) : 328 ~ 345

  62. [book] Tiedman, D. E. / 1963 / Career development: Choice and adjustment / College Entrance Examination Board

  63. [jounal] Waterman, A. S. / 1982 / Identity development from adolescence to adulthood : An extension of theory and review of research / Developmental psychology 18 (3) : 341 ~ 358

  64. [book] Zunker, V. G. / 2001 / Using assessment results for career development / Thomson Learning

  65. [book] Zunker, V. G. / 2006 / Career counseling: A holistic approach / Tompson Brooks/Cole