ABSTRACT

The purpose of this study is to develop and validate a children's mathematical disposition rating scale that can comprehensively measure their general mathematical knowledge and aptitude. The components used to measure children's mathematical disposition and the number of questions asked in each category total 31. They are as follows: applicability 6, confidence 4, continuity 5, self-monitoring 5, adaptability 5, interest 5. Explanatory factor analysis was used to verify the validity of the test. The results are as follows: 1) Each factor loading is between .43 and .90 with six factors accounting for 68% of the of total variance. 2) Concurrent validity was established with the Ward test (1993) for children's attitude toward mathematics is positively and statistically significant with a correlation coefficient of .75. 3) The internal consistency test Cronbach ⍺produced correlation coefficient of .93 and test-retest reliability is .97. In conclusion, the children's mathematical disposition scale is verifiable in terms of validity and reliability. It is organized with questions proven to accurately determine children's mathematical disposition Additionally, this scale can be helpful to related children’s studies of children's mathematical disposition and program development.

KEYWORD

Mathematical Disposition, Early Childhood Mathematics, Mathematical Disposition Rating Scale for Young Children

REFERENCES(50)open

  1. [book] 강옥기 / 2000 / 수학과 학습지도와 평가론 / 경문사

  2. [thesis] 김경수 / 2009 / 게임 활동 자료 활용이 학습부진아의 수학적 성향 및 학습태도에 미치는 영향 : 중학교 2학년 '식의 계산' 단원을 중심으로

  3. [thesis] 김만 / 2006 / 탐구 중심 수활동에 의한 유아의 수학적 성향 변화 탐구

  4. [jounal] 김영국 / 2004 / 수학적 성향의 교육 / 수학교육논문집 18 (1) : 173 ~ 182

  5. [thesis] 김현진 / 2008 / 수학 학습에서 쓰기 활동이 수학적 성향에 미치는 효과 : 중학교 2학년 학생을 대상으로

  6. [thesis] 노병석 / 2006 / 게임을 활용한 학습이 수학적 성향 및 문제 해결력 미치는 영향

  7. [thesis] 문명숙 / 2008 / 프로젝트를 수행하는 과정에서 나타난 초등학교 5학년 학생들의 수학적 상호작용과 성향 분석

  8. [jounal] 박지영 / 2006 / 유아의 수학학습 잠재력에 따른 수학능력 및 수학적 태도의 차이 / 유아교육논총 15 (1) : 27 ~ 47

  9. [thesis] 박효주 / 2007 / 문장제 문제를 활용한 수학적 모델링 학습법이 수학 학업성취도 및 수학적 성향에 미치는 영향

  10. [thesis] 배금희 / 2008 / STAD 협동학습이 초등학생의 연산능력과 수학적 성향에 미치는 효과

  11. [thesis] 백종숙 / 2008 / 개방형 학습활동이 수학적 창의력 및 수학적 성향에 미치는 효과

  12. [book] 송지준 / 2010 / 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계분석방법 / 21세기사

  13. [thesis] 심가은 / 2008 / 통합수학수업에서 교수 적합화가 수학학습 장애학생의 수학적 성향 변화에 미치는 영향

  14. [thesis] 안영순 / 2007 / 수준별 이동 수업이 학생들의 수학적 성향과 수학성취도에 미치는 효과

  15. [thesis] 윤미란 / 2008 / 구조중심 협동학습을 적용한 문제 만들기 학습이 수학 학업 성취도 및 수학적 성향에 미치는 영향

  16. [jounal] 이성은 / 2001 / 수준별 학습이 초등학교 아동의 수학적 성향에 미치는 영향 연구 / 열린교육연구 9 (1) : 133 ~ 151

  17. [book] 이정재 / 2004 / 초등수학교육론 / 형설출판사

  18. [thesis] 이종국 / 2008 / Poly를 이용한 공간도형 학습이 학업성취도 및 수학적 성향에 미치는 영향

  19. [thesis] 이종익 / 2008 / 체험학습이 수학 학습부진아의 학업성취도와 수학적 성향에 미치는 영향

  20. [jounal] 정혜영 / 2006 / 초등학생용 수학에 대한 태도척도의 개발과 타당화 / 아동학회지 27 (5) : 49 ~ 65

  21. [thesis] 표윤희 / 2008 / 사이버가정학습을 활용한 수학학습이 수학학업성취도 및 수학적 성향에 미치는 영향

  22. [report] 한국교육개발원 / 1992 / 교육의 본질 추구를 위한 수학교육 평가 체제 연구(Ⅲ)

  23. [thesis] 한종화 / 2003 / 탐구중심 유아수학교육 프로그램의 구성 및 적용 효과

  24. [thesis] 황운구 / 2007 / 학습유형에 따른 고등학교 학생들의 수학 학습 성향에 관한 연구

  25. [thesis] 黃楨淑 / 1997 / 유아 수학교육의 효과적 지도 : 구체물 조작에 의한 활동중심과 학습지에 의한 교사중심 교수방법의 비교 연구

  26. [other] Aiken, L. R., Jr. / 1974 / Affective variables and sex differences in mathematical abilities / ERIC ED 089 997

  27. [jounal] Bagley, T. / 1992 / Assessing students' dispositions : Using journal to improve students' performance / The Mathematics Teacher 85 (8) : 660 ~ 663

  28. [book] Baroody, A. J. / 1998 / Fostering children's mathematical power : An investigative approach to K-8 mathematics instruction / Lawrence Erlbaum Associates

  29. [jounal] Collison, J. / 1992 / Using performance assessment to determine mathematical dispositions / The Arithmetic Teacher 39 (6) : 40 ~ 47

  30. [book] Copley, J. C. / 2000 / The children learns, the children teaches. The young child and mathematics / NAEYC

  31. [other] D'Emidio, C. M. / 1993 / Simulation and meta processing : Affective component of math procedures / ERIC ED 360 258

  32. [book] Dutton, W. H. / 1991 / Mathematics children use and understand / Mayfield

  33. [book] Gaudry, E. / 1971 / Anxiety and educational achievement / Wiley

  34. [book] Glanfield, F. / 2003 / Mathematics Assessment : A practical handbook for grades k-2. Reston / The National Council of Teachers of Mathematics, Inc

  35. [jounal] Heembree, R. / 1990 / The nature, effects and relief of mathematics anxiety / Journal of Research in Mathematics Education 21 (1) : 33 ~ 46

  36. [jounal] Hong, H. / 1996 / Effects of mathematics learning through children's literature on math achievement and dispositional outcomes / Early Childhood Research Quarterly 11 : 477 ~ 494

  37. [book] Katz, L. G. / 1991 / Pedagogical Isues in Early Childhood Education, In The Care and education of america's young children : obstacles and opportunities. Ninetieth Yearbook of the National Society for the Study of Education. PartⅠ / University of Chicago Press : 50 ~ 68

  38. [book] Leder, G. C. / 2006 / Affect and mathematics education : PME perspectives, In Handbook of research on the psychology of mathematics education : Past, present and future / Sense Publishers : 403 ~ 427

  39. [other] Moldavan, C. / 1998 / Fostering disposition toward mathematics / ED 421 352

  40. [book] NCTM / 1992 / 수학교육과정과 평가의 새로운 방향 / 경문사

  41. [book] NCTM / 1995 / Assessment standards for school mathematics / The National Council of Teachers of Mathematics

  42. [book] NCTM / 2000 / Principles and standards for school mathematics / The National Council of Teachers of Mathematics

  43. [jounal] Reynolds, A. J. / 1992 / A process model of mathematics achievement and attitude / Journal for Research in Mathematics Education 23 : 306 ~ 328

  44. [book] Schuck. S. / 2004 / Affective issues in mathematics education, In Review of mathematics education in Australasia 2000-2003 / Post Pressed : 53 ~ 74

  45. [book] Schwieger, R. D. / 1999 / Teaching elementary school mathematics : Childen's attitude toward mathematics / Wadsworth Publishing Company

  46. [book] Sieber, J. E. / 1977 / Anxiety, learning and instruction / Wiley

  47. [book] Stenmark, J. K / 1991 / Mathematics assessment : myths, models, good questions and practical suggestions / The National Council of Teachers of Mathematics

  48. [book] Tobias, S / 1985 / Anxiety and instruction, In Test anxiety : Theory, research and applications / Erlbaum : 289 ~ 310

  49. [other] Webb, N. L. / 1993 / Assessment and evaluation for middle grade / Research ideas for the classroom middle grades mathematics : 299 ~ 316

  50. [jounal] Whitin, P. E. / 2007 / The mathematics survey : A tool for assessing attitudes and dispositions / Teaching Children Mathematics 13 (8) : 426 ~ 433