ABSTRACT

As an information communication technology that combines the characteristics of the cell phone,PDA and PC, smart devices like smart phones and smart pads have various functions including phone,information processing and internet searching. In the present day, converging new information communication technologies are rapidly developing as in smart devices and finding factors that influence the choice of a smart device is very important to device manufacturers, service providers and service industry researchers, while emerging as an interesting topic. This study investigated the factors influencing user satisfaction and cost satisfaction of recently launched smart devices and accomplished this through empirical analysis, with the technology acceptance model, known as a very useful model for explaining the acceptance and user behavior of information technology, as a basis. The research model was verified using multiple regression analysis and the results revealed that the simplicity detected from user satisfaction and cost satisfaction of smart devices had a significant influence, while the detected usefulness had a significant influence toward user satisfaction, but not toward cost satisfaction. This means that letting the user have fun through various useful applications and providing an easy to use interface increase user satisfaction in smart devices. The results of this study are expected to be used as a database for follow-up research and also for establishing strategies that improve the satisfaction of high tech devices like smart devices.

KEYWORD

Smart-device, Smart-Phone, Smart-Pad, TAM, Customer satisfaction

REFERENCES(32)open

  1. [report] 권기덕 / 2010 / 스마트폰이 열어가는 미래

  2. [jounal] 김수현 / 2007 / 기능적 속성을 고려한 DMB 서비스의 채택 결정요인 분석 / Journal of Information Technology Applications & Management 14 (4) : 61 ~ 74

  3. [jounal] 김수현 / 2009 / IPTV 서비스의 기능적 속성이 채택의도에 미치는 영향 / 한국콘텐츠학회 논문지 9 (2) : 261 ~ 269

  4. [jounal] 김영주 / 2005 / 모바일 콘텐츠의 채택요인과 잠재적 이용자 특성 / 방송과 커뮤니케이션 6 (1) : 168 ~ 203

  5. [jounal] 김인재 / 2001 / 무선 인터넷 서비스 수용의 영향요인에 관한 연구 3 (1) : 83 ~ 101

  6. [thesis] 김지훈 / 2010 / 스마트폰의 수용의도에 관한 연구 : 확장된 TAM모형을 중심으로

  7. [thesis] 김성개 / 2009 / 사용자 환경과 스마트폰 특성 요인이 인지된 유용성과 사용용이성 및 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구

  8. [thesis] 김지훈 / 2010 / 스마트폰의 수용의도에 관한 연구 : 확장된 TAM모형을 중심으로

  9. [thesis] 김성개 / 2009 / 사용자 환경과 스마트폰 특성 요인이 인지된 유용성과 사용용이성 및 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구

  10. [jounal] 김종기 / 2011 / 스마트폰 구매결정에 영향을 미치는 요인 : 사용자, 사용예정자 및 관련업체 직원의 선호도 비교를 중심으로 / 인터넷전자상거래연구 11 (3) : 23 ~ 34

  11. [thesis] 김동우 / 2011 / 수학교육현장에서 태블릿 PC 활용 가능성 및 전망 : 중학교 교육과정을 중심으로

  12. [other] 디지털타임즈 / 2011 / 태블릿 성장의 세가지 열쇠

  13. [jounal] 박은아 / 2008 / 뉴미디어 초기수용의 영향요인에 관한 연구: 혁신성, 과시성향, 기기인식을 중심으로 / 소비자학연구 19 (1) : 93 ~ 113

  14. [jounal] 배재권 / 2008 / 스마트폰의 기능적 속성이 채택 결정요인에 미치는 영향 / e-비즈니스연구 9 (4) : 337 ~ 361

  15. [jounal] 성동규 / 2002 / 이동전화 이용자의 집단적 특징에 따른 이용 유형 연구 / 한국언론학보 46 (6) : 6 ~ 190

  16. [confproc] 이종오 / 2006 / 휴대폰의 제품특성과 촉진요인에 따른 재구매 동기요인 연구 -한국과 인도네시아 국가간 차이 비교를 중심으로 / 한국경영정보학회 학술대회 : 329 ~ 335

  17. [jounal] 윤철호 / 2004 / 전자상점 수용모형에 관한 실증적 연구: 전자서점의 사례를 중심으로 / Asia Pacific Journal of Information Systems 14 (1) : 165 ~ 184

  18. [jounal] 오주연 / 2010 / 스마트폰의 특성과 개인 및 환경적 특성에 따른 구매의도 / 경상론집 24 (2) : 95 ~ 104

  19. [book] 하태정 / 2001 / 해외 무선 인터넷 서비스동향 및 시사점 / LG경제연구원

  20. [jounal] 한국콘텐츠진흥원 / 2010 / 스마트폰 단말의 기술 및 산업 동향 / 문화기술 (CT)심층리포트 (3)

  21. [jounal] B. Szajna / 1996 / Empirical Evaluation of the Revised Technology Acceptance Model / Management Science 42 (1) : 85 ~ 92

  22. [jounal] C. R. Plouffe / 2001 / Richness versus Parsimony in Modeling Technology Adoption Decisions: Understanding Merchant Adoption of a Smart Card-based Payment System / Information Systems research 12 (2) : 208 ~ 222

  23. [thesis] Davis, F. D. / 1989 / A technology acceptance model for empirically testing new end-user information system: Theory and results

  24. [jounal] Davis, F. D. / 1989 / Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology / MIS Quarterly 13 (3) : 318 ~ 339

  25. [jounal] Davis, F. D. / 1989 / User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models / Management Science 35 (8) : 982 ~ 1003

  26. [jounal] E. Karahanna / 2006 / Reconceptualizing Compatibility Beliefs in Technology Acceptance Research / MIS Quarterly 30 (4) : 781 ~ 804

  27. [jounal] J. W. Moon / 2001 / Extending the TAM for a World-Wide-Web context / INFORMATION & MANAGEMENT 38 (4) : 217 ~ 230

  28. [jounal] Mathieson, K. / 1991 / Predicting User Intentions: Comparing The Technology Acceptance Model with The Theory of Planned Behavior / Information Systems Research 2 (3) : 173 ~ 191

  29. [web] / Microsoft Press Center

  30. [book] Rogers, E. M. / 1983 / Diffusion of Innovations / The Free Press

  31. [jounal] Leavitt, C. / 1975 / Development of a Scale for Innovativeness / Advances in Consumer Research 2 : 278 ~ 293

  32. [jounal] Y. S. Wang / 2006 / Predicting Consumer Intention to Use Mobile Service / Information Systems Journal 16 (2) : 157 ~ 179