ABSTRACT

In this study, several experiments were designed to test the effectiveness of social media in expor marketing. In particular, the experiments were made using Twitter and Facebook. The results showed that users' interest were able to increase the effects combined with B2B and B2C marketing events. The B2C marketing events could be made by personal target Event, Poll event, guest comments and social commerce. The B2B marketing was performed using Page Manager, Affiliate page, building and affiliate marketing group. Special features of Facebook such as social plug-in, Twitter integration, and Photo Tagging were found effective. A couple of implications were found in this study. First, the link between social media channel system was key success factor in effective export marketing. Second, the corporate marketing mix and social media consistent with the marketing mix strategy, communication between the managers and the managers' competencies were obtained for the key success factors.

KEYWORD

Export Marketing, Social Media, Twitter, Facebook, Success Factor

REFERENCES(17)open

  1. [other] 기획재정부 / 2010 / 시사경제용어사전

  2. [jounal] 김승철 / 2009 / 한국 수출기업의 검색엔진 마케팅(Search Engine Marketing)활용방안 연구 / 인터넷전자상거래연구 9 (4) : 297 ~ 318

  3. [jounal] 이상진 / 2011 / 검색엔진 최적화(SEO) 기법을 활용한전자무역 마케팅 성과에 관한 실증연구 / 통상정보연구 13 (1) : 3 ~ 28

  4. [jounal] 이상진 / 2009 / 검색엔진을 활용한 수출기업의 인터넷마케팅 성과에 관한 실증연구 / 인터넷전자상거래연구 9 (4) : 391 ~ 414

  5. [jounal] 이호형 / 2010 / 웹 2.0 시대의 전자무역 비즈니스모델 진화 방향 / e-비즈니스연구 11 (5) : 359 ~ 379

  6. [jounal] 이희욱 / 2004 / 블로그 광고 : 서전(서전, Word-of-Mouse)의 이용 / 소비문화연구 7 (3) : 141 ~ 153

  7. [jounal] 임재욱 / 2011 / 국제무역의 소셜 컴퓨팅 수용 가능성에 관한 연구 / 통상정보연구 13 (3) : 55 ~ 74

  8. [report] 장승희 / 2009 / Social Media 시대에 걸맞는 기업 브랜드 관리

  9. [confproc] 전동화 / 2011 / 중소기업의 소셜미디어를 활용한 수출전략 사례연구 / 2011 국제e-비즈니스학회·한국통상정보학회 하계연합학술대회 및 전자무역정책포럼 : 605 ~ 616

  10. [confproc] 정재승 / 2011 / 소셜미디어를 통한 우리나라 중소기업의 인터넷해외마케팅에 관한 연구 / 2011 국제e-비즈니스학회·한국통상정보학회 하계연합학술대회 및 전자무역정책포럼 : 635 ~ 657

  11. [thesis] 최용욱 / 2005 / 브랜드 블로그(Brand Blog)의 활용과 성과에 관한 연구

  12. [report] 한국정보산업연합회 / 2006 / IT Issue Report

  13. [jounal] 홍범식 / 2009 / 시간과 공간,超세분화하라! / DongA Business Review (40)

  14. [book] Blood, R / 2002 / The Weblog Handbook: Practical Advice on Creating and Maintaining Your Blog / Perseus Publishing

  15. [book] Erik,Q / 2009 / Socialnomics: How Social Media has changed the way we live and do business / Wiley Publishing

  16. [web] / http://business.com

  17. [web] / http://www.twitter.com/KentHuffman