초록

Consumer’s consciousness and needs are growing more and more interested in medical service. And a lot of medical institutions fiercely compete to service. Therefore, medical institution need to concern about consumer’s expectation and their perceived risk or they’ll get left behind. The purpose of this study is to determine of potential association between factors affecting choosing medical institution and consumer’s perceived risk, and between consumer’s perceived risk and intention consumer’s switching medical institution. The results of analysis were as below. First, the healthcare service quality had effect on the perceived risk. Second, the perceived risk had effect on the switching intention. This results can be used to help plan new marketing strategies.

키워드

Hospital Selection Factor, Perceived Risk, Switching Intention

참고문헌(64)open

  1. [학술지] 강영신 / 2007 / 인터넷 쇼핑몰 이용자의 성별에 따른 구매 전 지각된 위험과 구매의도에 관한 연구 / 한국컴퓨터정보학회논문지 12 (3) : 213 ~ 224

  2. [학술지] 김경남 / 2000 / 한 3차 의료기관 병실의 환경위생상태에 관한 조사분 / 보건과학연구소보 10 : 41 ~ 58

  3. [학술지] 김성호 / 2008 / 의료서비스 실패와 회복에 관한 환자와 의료 서비스 제공자의 관점의 비교 / 서비스경영학회지 9 (4) : 89 ~ 109

  4. [학술지] 김양균 / 2009 / 소비가치 이론을 이용한 의료소비자의 의료기관 선택 요인 분석 : 중소병원, 종합병원, 대형종합병원 비교 중심으로 / 품질경영학회지 37 (4) : 71 ~ 86

  5. [학술지] 김영택 / 2007 / 모바일 뱅킹 서비스품질이 고객충성도 및 전환 의도에 미치는 영향에 관한 실증적 연구 / 대한경영학회지 20 (6) : 2855 ~ 2877

  6. [학술지] 김종호 / 2000 / 소비자 지각위험 및 구매의도 영향요인 - 전자상거래 쇼핑몰을 중심으로 / 마케팅과학연구 6 : 46 ~ 67

  7. [학술대회] 박영근 / 2003 / 병원·의료진특성이 환자의 신뢰와 재수진의도에 미치는 영향 / 한국마케팅과학회 학술발표대회논문집 : 75 ~ 96

  8. [학술지] 박희자 / 2000 / 구전 커뮤니케이션 유형에 따른 의료 서비스 만족도에 관한 연구 / 마케팅과학연구 (6) : 1 ~ 25

  9. [학술지] 서문식 / 2008 / 서비스의 유형적 단서가 지각된 위험감소와 고객기대에 미치는 영향에 관한 연구 : 업종간 비교 / 마케팅논집(Journal of Marketing Studies) 16 (3) : 41 ~ 77

  10. [학술지] 신종학 / 2002 / 인터넷쇼핑몰의 서비스품질 측정요인에 관한 연구 / 마케팅관리연구 7 (1) : 4 ~ 96

  11. [학술지] 유동근 / 2009 / 병원의 규모에 따른 의료서비스 품질과 지각된 위험이 고객만족과 재구매의도, 이탈의도에 미치는 영향 / 서비스경영학회지 10 (3) : 97 ~ 130

  12. [학술지] 김은희 / 2009 / 병원의 특성에 따른 의료소비자의 병원선택 요인에 관한 연구: 의료광고 시사점을 중심으로 / 한국심리학회지: 소비자·광고 10 (3) : 401 ~ 417

  13. [학술지] 유형식 / 2007 / 진폐 요양환자의 지정 의료기관 선택 요인에 관한 연구 / 論文集-慶北專門大學 25 (1) : 333 ~ 356

  14. [학술지] 윤성욱 / 2003 / 의료서비스에서 물리적 환경, 공정성, 지각된 대기시간이 재이용의도에 미치는 영향 / Journal of Global Scholars of Marketing Science(마케팅과학연구) 12 (12) : 135 ~ 154

  15. [학술지] 윤태환 / 2006 / 지각된 위험이 만족 및 전환의도와 충성도에 미치는 영향 : 347 ~ 359

  16. [학술지] 이선희 / 1998 / 국내 종합병원 환자만족도 조사현황 분석 / 한국의료QA학회지 5 (1) : 42 ~ 57

  17. [학술지] 이유재 / 1998 / 물리적 환경이 서비스 품질 평가에 미치는 영향에 관한 연구:이업종간 비교 / 마케팅연구 13 (1) : 61 ~ 86

  18. [학술대회] 임병훈 / 2006 / 선택형 컨조인트 분석을 활용한 종합병원 의료 소비자의 선택요인 분석 / 대한경영학회 학술연구발표대회 : 341 ~ 359

  19. [학술지] 이은미 / 2009 / 인터넷 쇼핑몰의 상호작용성과 지각된 위험, 지각된 가치 및 신뢰차원 간의 관계에 관한 연구 / 인터넷전자상거래연구 9 (4) : 415 ~ 439

  20. [학술지] 정기한 / 2001 / 인터넷쇼핑몰의 서비스품질차원과 지각된 위험에 관한 연구 / 한국마케팅과학회 7 : 239 ~ 259

  21. [학술지] 정동준 / 2006 / 입원환자가 인지하는 병원시설, 의료인력, 만족도, 재이용간의 구조분석 / 보건과 사회과학 19 : 127 ~ 145

  22. [학술지] 최복규 / 2009 / 커피전문점의 이미지가 고객의 전환의도 및 재방문의도에 미치는 영향 : 535 ~ 551

  23. [학술지] 홍은현 / 2003 / 외래환자가 인지하는 의료서비스 질이 만족도 및 재이용 의도에 미치는 영향 / 임상간호연구지 6 : 155 ~ 162

  24. [학술지] Agarwal, Sanjeer / 2000 / The Effects of Extrinsic Product Cues on Consumers' Perceptions of Quality, Sacrifice, and Value / Journal of the Academy of Marketing Science 28 (2) : 280 ~ 292

  25. [학술지] Ajzen,I / 1991 / The theory of planned behavior / Organizational Behavior and Human Decision Processes 50 (2) : 1 ~ 63

  26. [학술지] Anderson James C / 1990 / A model of distributor firm and manufacturer firm working partnerships / The Journal of Marketing 54 (1) : 42 ~ 58

  27. [학술지] Arndt, M / 1995 / Total Quality management / Health care Management Review 20 (4)

  28. [단행본] Baker,J / 1986 / The role of the environment in marketing services: The consumer perspective / American Marketing Association : 79 ~ 84

  29. [학술지] Bansal S. Harvir / 1999 / The Service Provider Switching Model (SPSM) A Model of Consumer Switching Behavior in the Services Industry / Journal of Service Research 2 (2) : 200 ~ 218

  30. [단행본] Bauer,R.A / 1960 / Consumer Behavior as Risk Taking, in Dynamic Marketing for a Changing World / American Marketing Association : 87

  31. [단행본] Berman B / 1979 / Retail Management / Macmillian Publishing Co., Inc : 136 ~ 144

  32. [학술지] Bitner,M.J. / 1990 / Evaluating Service Encounters: The Effects of Physical Surroundings and Employee Responses / Journal of Marketing 54 : 69 ~ 82

  33. [학술지] Bitner,M.J. / 1992 / Servicescape: The impact of physical surroundings on customers and employees / Journal of Marketing 56 : 57 ~ 71

  34. [단행본] Blackwell, Roger D. / 2006 / Consumer Behavior. 10th ed / Thomson South-Western, Thomson Higher Education

  35. [학술지] Breitenbach, C.S. / 1998 / Value-added marketing in digital domain: enhancing the utility of the Internet / Journal of Consumer Marketing 15 (6) : 131 ~ 142

  36. [학술지] Campbell C. Margaret / 2001 / The moderating effect of perceived risk on consumers' evaluations of product incongruity / Journal of Consumer Research 3 (28) : 439

  37. [학술지] Campbell, J. M / 1959 / Convergent and Discriminant Validation by the Multitrait-Multimethod Matrix / Psychological Bulletin 56 : 81 ~ 105

  38. [학술지] Cravens, Karen. / 2003 / The Reputation Index: Measuring and Managing Corporate Reputation / European Management Journal 21 (2) : 201 ~ 212

  39. [학술지] Crosby LA / 1987 / Effects of relationship marketing on satisfaction, retention, and prices in the life insurance industry / Journal of Marketing Research XXIV : 404 ~ 411

  40. [학술지] Chen, T. Y / 2005 / Reducing consumers' perceived risk through banking service quality cues in taiwan / Journal of Business and Psychology 19 (4) : 521 ~ 540

  41. [단행본] Cox,D.F. / 1967 / Risk Handling in Consumer Behavior: An Intensive Study of Two Cases- risk taking and Information handling in Consumer Behaviors / Harvard University Press

  42. [학위논문] Dee Anne larson / 2001 / An empirical investigation of the relationship between perceived risk, information search, and cognitive dissonance: a closer look at the differences between in-home and in-store shopping

  43. [학술지] Doney M. Patricia / 1997 / An Examination of the Nature of Trust in Buyer-Seller Relationships / The Journal of Marketing 61 (2) : 35 ~ 51

  44. [학술지] Dowling.G.R / 1994 / A model of perceived risk and intended risk-handling activity / Journal of Marketing 56 (3) : 56 ~ 68

  45. [학술지] Fornell,C. / 1992 / A National Customer Satisfaction Barometer: The Swedish Experience / Journal of Marketing 56 : 6 ~ 21

  46. [학술지] Fornell, C / 1981 / Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error / Journal of Marketing Research 18 : 39 ~ 50

  47. [단행본] Hair, Joeseph / 2006 / Multivariate Data Analysis, 6th edition / Prentice-Hall Publishers

  48. [학술지] Jarvenpaa, S.L / 1999 / Consumer Trust in an Internet Store: A Cross- Cultural Validation / Journal of Computer Mediated Communication 5 (2)

  49. [학술지] Jun, M / 1998 / The Identification and Measurement of Quality Dimensions in Health Care: Focus Group Interview / Health Care Management Review 23 (4) : 81 ~ 96

  50. [학술지] Keaveney,Susan M / 1995 / Customer Switching Behavior in Service Industries: An Exploratory Study / Journal of Marketing 59 : 71 ~ 82

  51. [학술지] Mitchell,V. / 1999 / Consumer perceived risk: conceptualizations and models / European Journal of Marketing 33 (1) : 163 ~ 195

  52. [학술지] Moutinho, L. / 1999 / Using neural networks to understand service risk in the holiday product / Journal of Business Research 46 (2) : 167 ~ 180

  53. [학술지] Murphy, Patric E / 1986 / Classifying Products Strategically / Journal of marketing 50 : 24 ~ 42

  54. [단행본] Myers,B.A. / 1969 / Guide to Medical Care Administration, Concepts and principles / American Public Association

  55. [학술지] Peter, J. Paul / 1976 / An Investigation of Perceived Risk at Brand Level / Journal of Marketing 55 (1) : 10 ~ 25

  56. [학술지] Podolny,J.M. / 1993 / A Status-based Model of Market Competition / American Journal of Sociology 98 : 829 ~ 872

  57. [학술지] Reidenbach, R.E / 1990 / Exploring perceptions of hospital operations by a modified SERVQUAL approach / Journal of Health Care Marketing 10 (4) : 47 ~ 55

  58. [단행본] Roese, N.J / 1995 / Counterfactual thinking: a critical overview, in What Might Have Been: The Social Psychology of Counterfactual Thinking / Lawrence Erlbaum : 1 ~ 56

  59. [학술지] Rosilious,T. / 1971 / Consumer Rankings of Risk Reduction Methods / Journal of marketing 35 : 56 ~ 61

  60. [학술지] Stone, R. N / 1993 / Perceived risk: further considerations for the marketing discipline / European Journal of Marketing 27 (3) : 39 ~ 50

  61. [학술지] 井上貴裕 / 2008 / 일본 의료시스템의 변화와 병원 경영의 새로운 방향 / 병원경영학회지 13 (4) : 101 ~ 118

  62. [학술지] WG Zikmund / 1973 / A multivariate analysis of perceived risk, self confidence and information sources / Advances in consumer research 1 : 406 ~ 416

  63. [학술지] Yeung, Ruth M. W / 2006 / An Empirical Study of the Impact of Consumer Perceived Risk on Purchase likelihood: A Modelling Approach / International Journal of Consumer Studies 30 (3) : 294 ~ 305

  64. [학술지] Zeithaml,V.A / 1985 / Problems and strategies in services marketing / Journal of Marketing 49 (Spring) : 33 ~ 46