ABSTRACT

This study focuses on the influence of the selective characteristics related to the RTEC product (the food product which can be instantly cooked) among the HMR products on customer satisfaction and repurchase intention. Also, it emphasizes the influence of customer satisfaction related to the RTEC product on repurchase intention. For this study, over age 20 living in Seoul, Gyeonggi-do, Jeonju and Jeollabuk-do, the female customers who had experienced the RTEC product were surveyed, and total 219 valid copies of questionnaire were used for the final analysis. As a result of the analysis, it was found that such factors as values, usefulness, preferred menu items, convenience and food quality influenced customer satisfaction considerably. In particular, values, usefulness and food quality were found to influence repurchase intention considerably. Moreover, customer satisfaction significantly influenced repurchase intention.

KEYWORD

HMR(Home-Meal-Replacement), Selection attributes, Consumer satisfaction, Repurchase intention, Ready-to-end-cook

REFERENCES(36)open

  1. [thesis] 권태성 / 2005 / 라이프스타일에 따른 HMR 선택동기 및 이용행태에 관한 연구

  2. [web] 김병조 / HMR 시장을 주목하라

  3. [web] 강동완 / 가정식사 대용·대체식 HMR식품, 새로운 시장 변화 늘어

  4. [thesis] 박은재 / 2008 / 가정식사대용식(Home Meal Replacement)의 인터넷 쇼핑에 관한 소비자 구매행동 분석

  5. [thesis] 송은경 / 2003 / 테이크 아웃(take-out) 아웃소싱의 성공요인에 관한 연구; HMR(Home Meal Replacement)을 중심으로

  6. [thesis] 심보섭 / 2006 / HMR 이용고객의 선택속성이 지출과 구매빈도에 미치는 영향

  7. [thesis] 정라나 / 2005 / 한국 가정식사 대용식(Home Meal Replacement)이용자의 편의 성향 구조 경로 분석

  8. [book] 채서일 / 2003 / 사회과학조사방법론 / 학현사 : 221 ~ 223

  9. [jounal] Anderson EW / 1994 / Customer satisfaction, market share, and profitability, Findings from sweden / J Marketing 58 (3) : 53 ~ 66

  10. [jounal] Aaker J / 1996 / Dimensions of brand Personality / J Marketing Res 34 (8) : 347 ~ 356

  11. [jounal] 배준호 / 2010 / HMR 이용객의 식음료 정보인식수준의 세분화에 관한 연구 - HMR 영양정보를 중심으로 / 관광경영연구 14 (2) : 67 ~ 82

  12. [jounal] Bearden WO / 1983 / Selected Determinants of consumer satisfaction and complaint reports / J Marketing Res 20 (1) : 21 ~ 28

  13. [jounal] Blodgett JG / 1993 / The effects of perceived justice on complaints' negative word-of-mouth behavior and repatronage intentions / J Retailing 69 (4) : 399 ~ 428

  14. [jounal] Cassano J / 1999 / Home Meal Replacement: A home run with consumers / consumer Insight Magazine 8 : 9 ~ 12

  15. [jounal] 정라나 / 2007 / 가정식사 대용식(HMR)제품 유형별 재구매 의도와 소비자태도 구성개념간의 구조적 관련성 검증 / 대한지역사회영양학회지 12 (3) : 344 ~ 351

  16. [jounal] Clark M / 1998 / Consumer loyalty in the restaurant industry, A preliminary exploration of the issues / Intl J Contemporary Hospitality Management 10 (4) : 139 ~ 144

  17. [jounal] Gibson M / 1999 / Home meal replacement in Europe revolution or evolution / The Hospitality Review Issue 4

  18. [jounal] 장윤정 / 2009 / 가정식사 대용식(Home Meal Replacement)관련 고령소비자의 소비행태 및 선택속성 분석 / 외식경영연구 12 (5) : 97 ~ 119

  19. [jounal] 전혜미 / 2009 / 컨조인트 분석을 통한 HMR 상품 개발에 대한 연구 / 호텔경영학연구 18 (3) : 301 ~ 315

  20. [jounal] 전경철 / 2005 / 일식레스토랑 고객의 선택속성이 판매촉진과 고객만족, 고객충성도에 미치는 영향 / 외식경영연구 8 (3) : 107 ~ 124

  21. [jounal] 강찬호 / 2008 / 국가 브랜드를 중심으로 한 국내수입와인의 포지셔닝 맵 분석 / 호텔관광연구 10 (4) : 67 ~ 78

  22. [jounal] 김기진 / 2009 / DINESERV를 이용한 전주한식당의 고객 만족, 재방문 의도 구전 의도 형성과정에 관한 연구 / 한국조리학회지 15 (2) : 322 ~ 337

  23. [jounal] 김주연 / 2005 / 라이프스타일에 따른 중식(HMR)시장의 세분화:서울 강남 S백화점의 중식(HMR) 소비자를 중심으로 / 외식경영연구 8 (2) : 137 ~ 154

  24. [jounal] 김성혁 / 2007 / HMR 이용고객의 선택속성이 지출과 구매빈도에 미치는 영향 / 외식경영연구 10 (1) : 91 ~ 110

  25. [jounal] 김상태 / 2010 / 메뉴 품질이 고객 가치와 고객 만족에 미치는 영향에 관한 연구 - 해산물 뷔페 레스토랑을 중심으로 - / 한국조리학회지 16 (1) : 152 ~ 164

  26. [jounal] Kivela J / 2000 / Consumer research in the restaufant enviroment / Intl J Contemporary Hospitality Management 12 (1) : 13 ~ 31

  27. [jounal] Kwon TS / 2005 / HMR selection motive and behaviorism by Lifestyle type / Kor Hotel & Resort Associ 4 (2) : 395 ~ 408

  28. [jounal] Labarbera PA / 1983 / A longitudinal assessment of consumer satifaction / dissatisfaction, The dynamic aspect of the cognitive process / J Marketing Res 20 (4) : 393 ~ 404

  29. [jounal] 이해영 / 2007 / 가정식사 대용식(HMR) 이용자의 편의성향 분석 / 외식경영연구 10 (2) : 285 ~ 315

  30. [jounal] MacKenzie SB / 1989 / An empirical examination of the structural antecedents of attitude toward the ad in an advertising pretesting context / J Marketing 53 (4) : 48 ~ 65

  31. [book] Moomaw P / 1996 / Home Meal Replacement finds its place at the table / Restaurant USA : 220

  32. [jounal] Oliver RL / 1981 / Effect of satisfaction and its antecedents on consumer preference and intention / Adv in Consumer Res 8 (1) : 88 ~ 93

  33. [jounal] Oliver RL / 1989 / Consumer perceptions of interpersonal equity and satisfaction in transactions, a field survey approach / J Marketing 53 (2) : 21 ~ 35

  34. [jounal] Pettijohn LS / 1997 / An evaluation of fast food restaurant satisfaction: determinants, competitive comparisons and impact on future patronage / J Restaurant & Food Service Marketing 2 (3) : 3 ~ 20

  35. [jounal] Westbrook RA / 1981 / Developing better measures of consumer satisfaction: Some preliminary results / Assoc Consumer Res 8 (1) : 94 ~ 99

  36. [book] Zeithaml VA / 1996 / Services marketing / McGraw-Hill : 8