ABSTRACT

The purpose of this study was to investigate how the lesson using the newly developed Phase Change Model of Venus can change ninth graders' geocentrical concept related to the progression of the phase of Venus. In order to know students' concept change of the progression of the phases of Venus, test sheets and a questionnaire regarding solar systems were developed and used pre and post test. The results showed that many students have an astronomical preconception of geocentricism, and some students have an especially poor scientific understanding of the solar system. However, there were significant changes in students' conceptual levels (p<.05) after teaching with the Venus's Phase Change Model. Therefore, teaching with the Phase Change Model of Venus was effective on students' scientific conceptual change from geocentricism to heliocentricism.

KEYWORD

Phase Change Model of Venus, geocentricism, heliocentricism, conceptual change

REFERENCES(34)open

  1. [jounal] 강훈식 / 2007 / 제7차 중학교 1학년 과학 교과서의 물질 단원에서 외적 표상들의 활용 실태 분석 / 한국과학교육학회지 27 (3) : 190 ~ 200

  2. [jounal] 김대식 / 1993 / 전통적 수업에 의한 중학교 학생들의 과학개념의 변화 / 한국교육학회지 13 (1) : 100 ~ 120

  3. [jounal] 이미경 / 2006 / 과학적 소양에 근거한 제 7차 중학교 과학 교과서의 분석 / 한국과학교육학회지 26 (4) : 601 ~ 609

  4. [jounal] 김희수 / 1993 / 고등학교 학생들의 논리적 사고수준과과학탐구능력의 분석 / 한국지구과학회지 14 (4) : 424 ~ 431

  5. [book] 곽영순 / 2003 / 질적 연구로서 과학 수업비평 / 교육과학사

  6. [jounal] 권재술 / 1989 / 과학 개념의 인지적 모형 / 한국물리학회지, 물리 교육 7 (1) : 1 ~ 9

  7. [jounal] 박기용 / 2009 / 소외된 과학영재들의 사고력 향상을 위한 수업모형 설계 / 과학교육연구지 33 (2) : 321 ~ 335

  8. [jounal] 심기창 / 2004 / 인지갈등 수업모형을 적용한 중학생의 달의 운동 개념 변화 / 한국지구과학회지 25 (5) : 348 ~ 363

  9. [jounal] 오필석 / 2007 / 중등학교 지구과학 수업에서 과학적 모델의 활용 양상 분석:대기 및 해양 지구과학 관련 수업을 중심으로 / 한국과학교육학회지 27 (7) : 648 ~ 665

  10. [jounal] 오필석 / 2007 / 10학년 과학 교과서 지구 분야에 등장하는 과학적 모델 분석 / 한국지구과학회지 28 (4) : 393 ~ 404

  11. [jounal] 이미애 / 2008 / 중·고등학생이 이해하는 달의 위상 변화 모델 분석을 통한 보완 모델 제안 / 한국지구과학회지 29 (1) : 60 ~ 77

  12. [thesis] 이조옥 / 1994 / 달의 위상 변화에 대한 오개념 연구

  13. [thesis] 정남식 / 1996 / 소집단 역할놀이와 토의를 통한 고등학생들의 지구와 달의 운동 개념 변화

  14. [thesis] 정병석 / 1992 / SPACE 수업전략이 국민 학생들의 빛 개념에 미치는 효과

  15. [jounal] 정진우 / 1991 / 중학교 학생들의 지구과학 개념에 대한 오개념의 형성 원인 / 한국지구과학회지 12 (4) : 304 ~ 322

  16. [jounal] 조희영 / 1984 / 선입관의 철학적 배경 및 오인과 과학 학습과의 관계 / 과학교육학회지 4 (1) : 34 ~ 43

  17. [jounal] 최진희 / 2005 / 과학사 자료를 활용한 중학생들의 천동설에서 지동설로의 개념 변화 / 한국지구과학회지 26 (6) : 489 ~ 500

  18. [thesis] 홍순경 / 1990 / 밀도의 개념변화에 미치는 순환학습의 효과

  19. [book] Ausubel, D. P. / 1978 / Educational psychology / Holt, Reinehart and Winston Ind

  20. [other] Baker, V. R / 1999 / Geosemiosis. GSA Bulletin, 5

  21. [book] Driver, R. / 1985 / Children’s Ideas in Science / Open University Press

  22. [book] Engelhardt, W. V. / 1982 / Theory of earth science / Campbridge University Press

  23. [book] Fraser, B. J. / 1981 / Test of science related attitude: Handbook / Macquarie University : 1 ~ 11

  24. [book] Giere, R. N. / 1988 / Explaining science. A cofnitive approach / University of Chicago Press

  25. [book] Gilbert, S. W. / 2003 / Understanding Models in Earth and Space Science / NATA Press

  26. [jounal] Hashweh, M. J. / 1986 / Toward on explanation of conceptual change / European of Science Education 8 (3) : 229 ~ 249

  27. [jounal] Lythcott, L. / 1990 / Qualitative research: from methods to conclusions / Science Education 74 (4) : 445 ~ 460

  28. [jounal] Mayer, R. E. / 1989 / Models for understanding / Review of Educational Research 59 (1) : 43 ~ 64

  29. [jounal] Posner, G. J. / 1982 / Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change / Science Education 66 : 211 ~ 227

  30. [confproc] Roadrangka, V. / 1983 / The Construction and Validation of a Group Assessment of Logical Thinking / paper presented at the annual meeting of the National Association for Reaserch in Science Teaching

  31. [jounal] Rotbain, Y. / 2006 / Effect of bead and illustrations models on high school students' achievement in molecular genetics / Journal of Research in Science Teaching 43 (5) : 500 ~ 529

  32. [jounal] Schwarz, C. V. / 2007 / Using a guided inquiry and modeling instructional framework(EIMA) to support perservice K-8 science teaching / Science Education 91 : 158 ~ 186

  33. [jounal] Stahly, L.L.. / 1999 / Third Grade Students’Ideas about the Lunar Phases / Journal of Research in Science Teaching 36 : 159 ~ 177

  34. [jounal] Trundle, K. C. / 2007 / A Longitudinal Study of Conceptual Change: Preservice Elementary Teachers' Conceptions of Moon Phases / Journal of Research in Science Teaching 44 (2) : 303 ~ 326