ABSTRACT

The purpose of law-related education as a part of social studies education is cultivating the democratic citizen who has a responsibility and law-abiding conciousness. And recently social studies education lays emphasis on participation and action as a citizen. But the existing law-related education doesn’t provide opportunities of participation to students. To provide students with opportunities to participate in resolving the problems in the school and community, participatory approach of law-related education is needed. This article suggests service-learning as a means of the participatory approach of law-related education program. A service-learning as a subset of experiential education can let students serve in the community appling the knowledge which they learned in the classroom. And it cultivates the students’ citizenship through reflection on the service experience. Therefore, this study aimed to identify the necessity of service-learning and develop a service-learning teaching model for the participatory approach of law-related education. Through a service-learning, Students can internalize the legal knowledge and have an opportunity to experience the real society. Furthermore, they can contribute the development of community.

KEYWORD

Service-Learning, Law-Related Education, Participatory Approach, Experiential Education

REFERENCES(22)open

  1. [jounal] 김지자 / 2001 / 경험학습의 개념 및 이론과 발전방향 / 평생교육학연구 7 (1) : 1 ~ 18

  2. [book] 교육부 / 2001a / 고등학교 교육과정 해설:사회 / 대한교과서

  3. [other] 교육부 / 2001 / 특별활동 초등학교 교사용 지도서(봉사활동) / 대한교과서

  4. [other] 교육부 / 2007 / 사회과 교육과정 / 교육인적자원부 고시 제2007-79호 별책7

  5. [thesis] 김선아 / 2007 / 국제결혼 이주여성의 인권 실태와 개선 방안

  6. [jounal] 김성봉 / 2004 / 봉사학습과 교육과정 탐구 영역의 확장 / 교육과정연구 22 (3) : 229 ~ 249

  7. [jounal] 김영인 / 2003 / 시민성함양 방안으로서 청소년 봉사활동지도에 관한 연구 -봉사학습효과를 중심으로- / 사회과교육 42 (2) : 185 ~ 210

  8. [thesis] 김현진 / 2006 / 중등 도덕과에서 봉사 활동 학습의 적용방법에 관한 연구

  9. [thesis] 류광주 / 2003 / 봉사활동 교수-학습과정의 구안에 관한 연구

  10. [book] 모경환 / 2008 / 사회과교육 / 동문사

  11. [jounal] 박상준 / 2003 / 법교육의 방법으로서 사례중심 토론수업 / 사회과교육 42 (2) : 211 ~ 230

  12. [jounal] 박성혁 / 2005 / 법교육의 본질관에 입각한 '법과 사회'교육과정 및 교과서 내용 분석 연구 / 시민교육연구 37 (1) : 55 ~ 80

  13. [jounal] 박성혁 / 2008 / 한국의 법문화에 적합한 법교육 학습경험 개발 기초 연구 / 시민교육연구 40 (2) : 75 ~ 99

  14. [thesis] 안병모 / 2006 / 법적 자기효능감 향상을 위한 참여학습형 법교육

  15. [thesis] 은지용 / 2002 / 청소년 봉사활동 반성 경험이 시민성에 미치는 효과 연구

  16. [confproc] 이강현 / 1995 / 미국대학 사회봉사 / 제1회 카톨릭대학교 사회복지연구소 심포지움 자료집

  17. [jounal] 조용하 / 2002 / 대학생 자원봉사활동의 이론적 고찰- 봉사학습을 중심으로 / 청소년학연구 9 (3)

  18. [book] 추병완 / 2004 / 도덕 교육의 이해 / 백의

  19. [book] Crowley / 1997 / Connecting National and Community Service with LAw-Related Education, In:Law-related Education and Juvenile Justice-promoting citizenship among Juvenile offender / Charles C. Thomas Pub. Ltd. : 203 ~ 216

  20. [book] Martorella, Beal / 2005 / Teaching Social Studies in Middle&Secondary Schools / Prentice Hall

  21. [book] Fox,J.W / 1997 / Three Faces of Law-Related Education:Toward a Clarification of Definition, In:Law-related Education and Juvenile Justice-promoting citizenship among Juvenile offender / Charles C. Thomas Pub. Ltd. : 16 ~ 27

  22. [book] Williamson / 1997 / Law-Related Education and the future:recommendations to sustain and enhance the momentum, In:Law-related Education and Juvenile Justice-promoting citizenship among Juvenile offender / Charles C. Thomas Pub. Ltd : 247 ~ 258