ABSTRACT

A researcher examined the improving method of narrative comprehension competence evaluating and promoting through think-aloud. Learners' comprehension aspect about narrative text showed four level;realistic comprehension, inference comprehension, critical comprehension, self relative comprehension.The learners' comprehension degree about narrative text concreted in the think aloud process, gives a lot of information that the teacher needs in planning and performming his lesson. Especially, can be prepared the method promoting learners' narrative comprehension competencein the ground the evaluation about narrative comprehension competence. The method promoting learners' narrative comprehension competence releated think aloud are ‘involving reading’, ‘reflecting self reading’, ‘a talking with author’, ‘authorial reading’. These methods promoted the interaction between narrative text and with a learner, expedited learners' narrative reading.

KEYWORD

think aloud, narrative comprehension competence, evaluation of narrative comprehension competence, promoting of narrative comprehension competence, literary competence

REFERENCES(17)open

  1. [jounal] 김규선 / 2000 / 사고구술 형성 평가의 연구 / 대구교육대학교 논문집 35

  2. [jounal] 김상욱 / 2006 / 문학교육 연구방법론의 확장과 그 실제 -서서텍스트의 표현능력을 중심으로 / 문학교육학 (21) : 11 ~ 40

  3. [thesis] 김영희 / 2005 / 서사적 텍스트에 나타난 사고구술 양상 비교 연구

  4. [thesis] 김유미 / 2004 / 읽기 부진의 양상과 지도 방안 연구

  5. [thesis] 박진용 / 1997 / 텍스트 의미 구조의 과정 중심 분석 방법 연구

  6. [book] 서울대학교 국어교육연구소 / 1999 / 국어교육학 사전 / 대교출판사

  7. [jounal] 심영택 / 1999 / 사고기술형 읽기 포트폴리오 평가의 이론과 실제 / 국어교육학연구 9

  8. [thesis] 양정실 / 2006 / 해석 텍스트 쓰기의 서사교육 방법 연구

  9. [jounal] 이순영 / 2006 / 독서 동기와 몰입에 영향을 주는 요인에 관한 이론적 고찰 / 독서연구 (16)

  10. [book] 이재승 / 2002 / 글쓰기 교육의 원리와 방법 / 교육과학사

  11. [thesis] 장진호 / 2001 / 사고구술을 통한 읽기 과정 연구

  12. [thesis] 전명제 / 2002 / 사고구술을 통한 쓰기 과정 연구

  13. [jounal] 천경록 / 1999 / 읽기의 개념과 읽기 능력 발달 단계 / 청람어문학 21

  14. [jounal] 천경록 / 2004 / 사고구술 활동이 초등학생의 독해에 미치는 효과 / 국어교육학연구 19

  15. [book] 한철우 / 2002 / 과정 중심 독서지도 / 교학사

  16. [thesis] 홍진숙 / 1997 / 언어능력과 글 제시 방법 및 질문 성격이 추론에 미치는 영향

  17. [book] Jeffrey D. Wilhelm / 2001 / Improving Comprehension with Think-Aloud Strategies / Scholastic Inc