ABSTRACT

The purpose of this study is to analyze the anxiety, depression, and school adaptability of middle school students with and without hearing impairment, and to examine the relationship among anxiety, depression, and school adaptability. In this study, total number of 345 middle school students participated and 57 students of them were with hearing impairment, the others were without disabilities. This study used Children's Depression Inventory(CDI), State-Trait Anxiety Inventory(STAI), school life adaptability scale to assess the degree of depression, anxiety and school adaptability of middle school students with and without hearing impairment. The results from this study are as follow: First, the anxiety level of the students with hearing impairment is significantly higher than those without hearing impairment. Second, the depression level of the students with hearing impairment is significantly higher than those without hearing impairment. Third, regarding the school adaptability level, there are no significant differences among students with and without hearing impairment. Forth, there is a correlation between anxiety and depression, and between depression and school adaptability in both groups. But there is no correlation between anxiety and school adaptability in the group of students with hearing impairment.

KEYWORD

hearing impairment, middle school students, anxiety, depression, school adaptability

REFERENCES(61)open

  1. [jounal] 권순우 / 2004 / 청각장애학생의 고등학교 통합교육 환경에서의 학교생활 적응에 대한 사례 연구 / 언어치료연구 13 (2) : 27 ~ 48

  2. [thesis] 권요한 / 1977 / 청각장애아의 지적․사회적 능력 특성에 관한 연구

  3. [confproc] 곽수란 / 2005 / 청소년의 학교적응도 구조분석 / 제2회 한국청소년패널 학술대회 논문집

  4. [thesis] 김미숙 / 2001 / 초등학생이 발표불안과 자기 효능감 및 학교생활 적응도

  5. [thesis] 김민동 / 2003 / 애착 유형과 자기 개념, 우울 및 불안과의 관련성; 일반 청소년 집단과 재소중인 비행 청소년 집단과의 비교

  6. [thesis] 김영아 / 2000 / 아동 및 청소년 우울증상에 대한 대인 표상의 매개효과

  7. [thesis] 김정택 / 1978 / 특성 불안과 사회성과의 관계

  8. [book] 김중대 / 1984 / 정신위생학 / 형설출판사

  9. [thesis] 김진우 / 2002 / 청각장애 학생의 스트레스, 자아개념, 정신건강 증진에 관한 연구

  10. [jounal] 김춘경 / 2004 / 시설아동의 사회적 기술 증진을 위한 집단놀이치료 프로그램의 개발과 적용 / 놀이치료연구 8 (1) : 19 ~ 35

  11. [thesis] 김하경 / 1988 / 초등학교 어린이의 부적응 행동지도에 관한 조사 연구

  12. [thesis] 김희정 / 1998 / 고등학교 학생들의 불안과 학교태도 및 학교적응간의 관계

  13. [thesis] 문경주 / 1994 / 어머니의 우울과 아동의 부적응간의 관계

  14. [thesis] 박금란 / 1998 / 불안 및 귀인성향이 학교적응에 미치는 영향

  15. [thesis] 박덕숙 / 2002 / 부모의 학대 유형과 불안, 공격성 및 학교적응과의 관계

  16. [jounal] 박원경 / 2006 / 학습장애 중학생과 일반 중학생의 불안, 우울과 학교적응 정도 / 정서·행동장애연구 22 (4) : 301 ~ 323

  17. [thesis] 박영숙 / 1995 / 지체장애 청소년의 사회적응 프로그램 적용에 관한 연구 : 과보호사례를 중심으로

  18. [thesis] 박은조 / 2000 / 중학생의 우울성향과 학교적응과의 관계

  19. [thesis] 방희일 / 2000 / 난청환자의 우울성향에 관한 연구

  20. [thesis] 손희준 / 1988 / 고등학생의 우울성향과 학교적응과의 상관연구

  21. [thesis] 송상욱 / 1996 / 난청환자에서의 불안 및 우울성향

  22. [jounal] 신민섭 / 1994 / 아동기 우울증의 평가 / 소아․청소년 정신의학 5 (1) : 11 ~ 34

  23. [thesis] 신재은 / 1998 / 청소년의 우울에 영향을 미치는 심리사회적 요인에 관한 연구

  24. [book] 오경자 / 1992 / 청년정신건강 / 한국청소년 연구원

  25. [thesis] 오귀화 / 2002 / 초등학생의 학교적응과 우울성향과의 관계

  26. [jounal] 오혜경 / 2006 / 장애학생의 학교적응유연성에 관한 연구 / 사회복지정책 (24) : 285 ~ 315

  27. [thesis] 원용진 / 1993 / 학습자의 귀인성향과 학업성적이 학교적응에 미치는 영향

  28. [thesis] 유귀옥 / 1995 / 학업성적, 불안 및 적응과의 관계

  29. [jounal] 이규식 / 2000 / 통합교육이 청각장애아동의 사회성숙도에 미치는 영향 / 난청과 언어장애 23 (1) : 33 ~ 47

  30. [jounal] 이소현 / 2003 / 장애 유아의 사회적 통합 촉진을 위한 사회-의사소통 능력 증진 / Communication Sciences and Disorders 8 (1) : 300 ~ 325

  31. [jounal] 이원중 / 1998 / 우리나라 소아의 우울, 불안 성향 / 가정의학회지 19 (10) : 828 ~ 837

  32. [thesis] 이유선 / 1996 / 사회적 지지와 자기 지각이 장애청소년이 학교생활적응에 미치는 영향-서울 시내 중학교 특수학급 학생을 중심으로

  33. [jounal] 이은선 / 2005 / 청각장애 청소년과 일반 청소년의 CDI 비교 / 특수교육저널:이론과 실천 6 (3) : 213 ~ 227

  34. [thesis] 임유진 / 2001 / 청소년이 지각한 사회적 지지와 자기 효능감 및 학교생활 적응과의 관계

  35. [thesis] 정동화 / 1995 / 아동의 학교 스트레스와 그에 따른 부적응에 대한 사회적 지지의 완충효과

  36. [thesis] 조란경 / 1997 / 초등학교 학습자의 상황불안과 학교적응간의 관계

  37. [jounal] 최성규 / 1999 / 청각장애아의 동적 가족화와 의사소통 욕구의 상관관계 분석 / 미술치료연구 6 (1) : 125 ~ 146

  38. [jounal] 최재빈 / 1999 / 고등학생의 우울성향과 학교적응력간의 상관관계-인천시내 1개 남녀공학고등학교를 중심으로- / 가정의학회지 20 (9) : 1144 ~ 1151

  39. [thesis] 한유진 / 1993 / 아동과 청소년의 우울성향 및 귀인양식과 학업성적

  40. [thesis] 황선숙 / 2001 / 통합교육을 위한 장애아동의 사회적 기술에 관한 일반교사의 요구 수준 비교 연구

  41. [jounal] Bass, C. H. / 1995 / Somatoform and personality disorders : Syndromal comorbidity and overlapping developmental pathways / Journal of Psychosomatic Research 39 : 403 ~ 427

  42. [book] Bijou, S. W. / 1993 / Behavior analysis of child development / Context Books

  43. [jounal] Bradway, K. P. / 1937 / The social competence of deaf children / American Annals of the deaf 82 : 122 ~ 140

  44. [book] Bierman, K. L. / 1994 / School Adjustment, In Encyclopedia of psychology, Vol.3. second edition / A Wiley-Interscience Publication, John Wiley & Sons

  45. [book] Coleman, M. C. / 2002 / Emotional and behavioral disorders: Theory and practice / 시그마프레스

  46. [jounal] David, J. M. / 1986 / Effect of mild and moderate hearing impairments on language, educational, and psychological behavior of children / Journal of Speech and Hearing Disorders 51 : 53 ~ 62

  47. [book] Gaudry, E. / 1971 / Anxiety and educational achievement / Wiley

  48. [jounal] Kashani, J. H. / 1990 / Utility of the Beck Depression Inventory with clinic-referred adolescents / Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 29 : 278 ~ 282

  49. [other] Kovacs, M. / 1983 / Children's Depression Inventory(CDI) / Unpublished Manuscript. University of Pittsburg

  50. [jounal] Kovacs, M. / 1994 / Childhood-onset dysthymic disorder. Clinical features and prospective naturalistic outcome / Archives of General Psychiatry 51 : 365 ~ 374

  51. [jounal] Last, C. G. / 1987 / Comparison of DSM-Ⅲ separation anxiety and overanxious disorders : Demographic characteristics and patterns of comorbidity / Journal of American Academy of Children and Adolescent Psychiatry 26 : 527 ~ 531

  52. [jounal] Leigh, I. W. / 1989 / Toward greater understanding of depression in deaf individuals / American Annals of the Deaf 134 : 249 ~ 253

  53. [jounal] Lloyd, C. / 1980 / Life events and depressive disorder reviewed / Archives of General Psychiatry 37 : 541 ~ 548

  54. [book] Myklebust, H. R. / 1960 / The psychology of deafness: Sensory deprivation, learning and adjustment / Grune and Stratton

  55. [jounal] Prior, M. R. / 1988 / Temperament and behavioral adjustment in hearing-impaired children / Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines 29 : 206 ~ 216

  56. [book] Rutter, M / 1991 / Age changes in depressive disorders: Some development considerations, In The development of emotion regulation and dysregulation / Cambridge University Press

  57. [jounal] Spencer, M. B. / 1999 / Social and Cultural Influence on School Adjustment: The Application of an Identity-focused Cultural Ecological Perspective / Educational Psychologist 34 : 43 ~ 57

  58. [book] Spielberger, C. D. / 1972 / Anxiety as an Emotional State, In Anxiety: Current Trends in Theory and Research / Academic Press

  59. [jounal] Strauss. C. C. / 1989 / Multimethod Assessment of the social competence of children with anxiety disorders / Journal of Clinical Child Psychology 18 (2) : 184 ~ 189

  60. [jounal] Turner, R. I. / 1989 / Physical disability and psychological distress / Journal of Rehabilitation Psychology 34 : 225 ~ 242

  61. [jounal] Watt, J. D. / 1991 / The prevalence of boredom proneness and depression among profoundly deaf residential school adolescents / American Annals of the Deaf 136 : 409 ~ 413