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Tactile feedback is useful especially when the user’s auditory and visual modalities are occupied or limited due to social and environmental factors. Recently, we need for more effective notification system as the increase of using high-performance mobile devices and the era of ubiquitous make users obtain massive information from any situation. It is important to analyze user contexts to find factors from the information influenced user’s behaviors and experiences because of various situations and wide range of data in using mobile devices. In this study, to guide the effective use of tactile feedback in the using contexts of a hand-held device, the sensitivity of tactile feedback by measuring the sensitivity of the information by way of the number of vibrotactile signals (numerosity judgement) was compared in the using four experimental contexts divided into the stability of physical movement (standing or walking) and attentional conditions (concentration or distraction). As the results, the accuracy of numerosity judgment decreased in the conditions of physical movement (walking) and distraction. In the hand-held devices, the sensory, perceptual, and cognitive features could be change because of various situations when people hold a device unstably in their hand. Therefore the results of the present study helps us understand the difference in the characteristics of tactile feedback for enhancing the user experience.


스마트 기기를 이용함에 있어서 사용자가 다른 활동에 몰두한 상태에서 수신된 정보를 사용하도록 유도하는 알림 중에서 촉각 피드백은 매우 유용하다. 최근 고성능의 모바일 제품의 사용이 늘고 맥락 파악 기술의 발달 및 유비쿼터스 환경 등과 같은 시간, 장소의 제약이 사라지게 되면서 사용자가 얻을 수 있는 정보가 증가하였고, 사용자의 모바일 사용시간도 늘어나는 추세이므로 상황에 따른 보다 효과적인 알림 방식의 필요성이 대두되고 있다. 본 연구는 촉각 피드백의 효율적 사용을 위해 핸드헬드 디바이스의 사용맥락을 신체적 움직임(정지/이동)과 주의상태(집중/분산)로 나눠 그에 따른 촉각 피드백 정보의 민감도를 진동 횟수세기의 방법을 통해 측정하였다. 실험의 결과, 신체적 움직임이 발생하는 걷기 조건과 주의를 분산시키는 조건에서 진동 횟수세기의 정확도가 떨어지는 결과를 보였으며, 신체적 움직임이 주의분산 요소에 비해 촉각피드백의 인지에 강력한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 핸드헬드 디바이스의 특성상 손에 들고 사용하는 다양한 상황이 발생하고 그에 따른 감각적, 지각적, 인지적 특성이 달라질 수 있으므로, 본 연구의 결과는 촉각피드백의 전달력을 높이기 위해 촉각피드백의 오차 특성을 이해하는데 도움을 준다.


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Smartphone, Smart devices, Tactile feedback, Interaction design, Contexts