초록 close

색은 인간에게 어떤 느낌을 전달하기도 하고 행동에 영향을 미치기도 한다. 특히 적절히 적용된 색은 제품의 품질과 사용성을 향상시키기 때문에 색의 효과에 대한 이해와 신중한 사용이 중요하다. 그러므로 본 연구에서는 온도감에 대한 색의 3요소(색상, 명도, 채도)의 효과와 그 관계를 정확히 이해하고 정보 디스플레이에 적용할 수 있는 응용적 가치를 탐색하고자 하였다. 색상환에 따른 10가지 색상의 온도감은 U 모양으로 나타났는데 빨강에서 가장 높고 파랑과 남색에서 가장 낮았으며, 채도는 색상이 가지는 온도감의 특징을 더 두드러지게 한 반면, 명도의 효과는 없었다. 이 결과는 색의 사용에 제한이 있는 상황에서도 채도의 다른 요소를 조절함으로써 온도감에 변화를 줄 수 있음을 보여준다. 한색과 난색의 구분은 명확하였으며 이러한 색의 주관적 온도감 차이로 인해 참가자들은 그래프 판독에서 실제의 온도보다 더 따뜻하거나 더 차갑다고 보고하는 온도계 측정에서의 판단 왜곡을 보였다. 이런 차이는 과제와 디스플레이 특성에 맞게 색의 구성요소들의 민감도를 조절하는데 적용할 수 있을 것이다.


The effect of color evokes a certain feeling and affects behavior. Especially, an understanding and applying color are critical because well-designed color substantially contributes to quality and usability. In this study, the effects of three color components(hue, value, and chroma) on apparent warmth were investigated separately and relatively, and then feasibility of applying to the information display was examined. The result showed that the apparent warmth of 10 hues was a U-shaped function declining from Red to Purple-Blue and increasing from Purple-Blue to Red-Purple with following order of color-circle. Chroma made the character of hues remarkably clear, so warm color becomes warmer and cool color becomes cooler if chroma gets higher. But value has no effect on warmth. These results propose that we can change the apparent warmth by varying chroma in the limitation of color use. And there was a sharp distinction between warm and cool color. Meanwhile, in the reading task of the graphical information, the subjects’ judgment distortion overestimating or underestimating the actual degrees was ascertained. This result should be applied to control operator’s sensitivity in accordance with the purpose of task and display.


키워드close

색, 색상, 명도, 채도, 온도감, 정보 디스플레이

Color, hue, value, chroma, apparent warmth, judgment distortion